La Llei de serveis digitals a la Unió Europea va entrar en vigor dimecres amb la seva publicació al Diari Oficial de la UE. El text, aprovat per l’Eurocambra el passat juliol, és aplicable a tots els serveis digitals que connecten els consumidors amb béns, serveis o continguts.

La normativa inclou una sèrie de directrius sobre com regular les plataformes digitals i fer-les responsables en el control de continguts. L’objectiu és protegir els drets dels usuaris en línia en el conjunt dels estats membres.

Encara que tots els intermediaris en línia hauran de complir les noves obligacions, la Comissió Europea podrà supervisar directament les plataformes o motors de cerca que arribin a més del 10% de la població de la UE; és a dir, que tinguin més de 45 milions d’usuaris.

Per a aquestes grans empreses, la Llei estableix obligacions addicionals que inclouen avaluacions anuals d’ampli abast dels riscs de perjudici dels seus serveis en línia.

Per al conjunt de les plataformes, el reglament inclou noves responsabilitats per limitar la difusió de continguts i productes il·lícits en línia, incrementar la protecció dels menors, i oferir als usuaris més possibilitats d’elecció i millor informació.

Dissenyada com un conjunt únic de normes, la Llei de serveis digitals pretén ser una eina “pionera a escala mundial” i una “referència internacional” per regular els intermediaris en línia, segons la Comissió Europea.

Un cop entrada en vigor la normativa, les empreses disposen de tres mesos per comunicar el nombre d’usuaris finals actius en els seus portals web. D’aquesta manera, la CE podrà determinar quines reben la consideració de plataforma o motor de cerca de gran mida. Un cop fetes les designacions, les companyies disposaran de quatre mesos per complir les obligacions fixades per la nova Llei de serveis digitals.