Representants de gran part dels membres fundadors de la Càtedra (foto: UPF).

La Universitat Pompeu Fabra impulsa la Càtedra UPF Futurs de la Comunicació, que té com a principal objectiu sumar esforços entre els diferents actors del sector comunicatiu –públics i privats– per fomentar la recerca col·lectiva en aquest àmbit i poder entendre els escenaris possibles i probables, en benefici de tota la societat.

El projecte compta inicialment amb 14 empreses i institucions cofundadores, però resta obert a noves incorporacions. Són betevé, Grup Havas, Lavinia, Mediapro, VilaWeb, Ara, Filmin, Broadcaster, Clúster Audiovisual de Catalunya, Xarxa Audiovisual Local, Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació, Eurecat – Centre Tecnològic de Catalunya, Cugat Mèdia i Layers of Reality.

“Des del Departament i la Facultat de Comunicació de la Universitat hem impulsat aquesta càtedra en plantejar-nos una necessitat: ser capaços de mirar amb actitud prospectiva sobre el futur de l’espai comunicatiu”, explica el director de la Càtedra i el Departament, Jordi Balló.

“És molt habitual en el camp de la comunicació i la cultura pensar en termes immediats, i molt difícil fer-ho a cinc o deu anys vista. Aquest és el repte, que creiem respon a una necessitat, com ho demostra la capacitat que ha tingut aquesta càtedra de vincular com a socis fundadors les empreses i institucions més innovadores dels diversos sectors comunicatius”, ha afegit en la presentació del projecte, celebrat aquest dimecres al Campus del Poblenou de la UPF.

Línia col·laborativa i bidireccional

“Aquesta càtedra visualitza perfectament de quina manera es pot vincular la recerca amb la transferència en un mateix moviment. Per una banda impulsa una línia estratègica de recerca basada en els Future Studies, i aquesta recerca es fa en contacte estret amb les empreses associades, que participen en les directrius sobre els vectors prioritaris a explorar en cada sector representat”, assenyala Jordi Balló.

La idea és que els resultats siguin integrats per les empreses i al mateix temps esdevinguin un coneixement adquirit pel conjunt de la societat i dels sectors implicats. “Aquesta línia col·laborativa i bidireccional defineix la posició del Departament de Comunicació de la UPF en totes les iniciatives que emprenem respecte a la transferència de coneixement. I no ho fem amb actitud retòrica, sinó amb resultats tangibles”, defensa.

Mirada prospectiva

La Càtedra UPF Futurs de la Comunicació estudiarà de forma permanent i contínua els horitzons que es perfilen o entreveuen per a tots els processos de la comunicació social (creació, producció, edició, comercialització, distribució, aprovisionament tecnològic, etc.) en tots els formats i amb una visió àmplia dels serveis, transcendint la tradicional concepció de mitjans.

La voluntat és avançar en el foment de la recerca sobre els models econòmics que han de sostenir els serveis de comunicació, i sobre l’apropiació de la innovació tecnològica en la producció, la distribució i l’ús d’aquests serveis; fomentar el debat entre professionals sobre els futurs de la comunicació, i ajudar les universitats i els centres d’ensenyament a revisar els models formatius per tal que l’alumnat estigui ben preparat.

La Càtedra també es plantejarà com les millores de la connectivitat afectaran la producció, la distribució i l’ús dels mitjans i serveis de comunicació; com poden evolucionar els mètodes i les tècniques de mesurament; què se sap dels canvis en els patrons de comportament comunicatiu de la població i de la seva actitud cap a la incorporació de la innovació tecnològica, o com les noves tecnologies (immersivitat, metavers, intel·ligència artificial, robòtica, blockchain, etc.) afectaran els continguts i els seus consums, entre altres qüestions.

Vocació europea

La Càtedra impulsada per la UPF vol ser la “llavor” d’un Centre Europeu de Recerca sobre els futurs de la comunicació, que participi en el debat europeu i internacional sobre aquest àmbit, per tal d’estendre la cooperació sobre la temàtica amb empreses i institucions d’altres països i oferir un servei més ampli als seus membres.

“Hem fet una exploració prèvia i hem comprovat que hi ha algunes iniciatives europees en aquesta línia de Future Studies, però poques encara. Amb totes elles mantindrem una estreta col·laboració. Aquesta dimensió europea és substancial a la mateixa idea de prospectiva”, ha explicat el director de la Càtedra.

Jordi Balló ha destacat que la Càtedra aporta un fet “inèdit” com és la implicació directa de les 14 empreses i institucions cofundadores. “Això ens dona l’oportunitat única de treballar d’una altra manera en l’estudi i aplicació de resultats”, ressalta.

Aquestes 14 empreses cofundadores es vinculen a la Càtedra amb el desig d’explorar els territoris canviants: “El seu mateix funcionament transversal d’I+D entre el pensament que es crea a la universitat i el que es crea en els sectors públics i privats esdevé un model de futur. Una de les primers accions de futur és encarar el coneixement de manera integral i diversa, sense definir camps previs, amb actitud col·laborativa”, conclou Balló.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram