Facebook ha posat en marxa un programa de verificació de dades extern per lluitar contra la desinformació a Espanya, en aliança amb Agence France-Presse, Newtraly i Maldita.es. Aquests fact-checkers certificats per la Xarxa Internacional de Verificació de Dades s’encarregaran de revisar i avaluar l’exactitud dels continguts (textos, imatges, vídeos) publicats a Facebook.

La plataforma va impulsar el projecte a finals de 2016, després de les eleccions als Estats Units, i actualment ja ha estat posat en marxa en una trentena de països, en 22 llengües, i en col·laboració amb més de 40 verificadors externs certificats.

“Combatre les notícies falses és una responsabilitat que ens prenem molt seriosament, i per això treballem contínuament per aturar la propagació de desinformació a la nostra plataforma, assenyala Natalia Basterrechea, directora d’afers públics a Facebook Espanya. “Un dels mecanismes que emprem és el d’associar-nos amb verificadors de dades de tot el món. Continuarem expandint els nostres esforços i invertint més en aquesta àrea”, afegeix.

Funcionament

Els verificadors classifiquen els continguts que analitzen en fins a nou categories: fals, mixt, títol fals, verdader, no verificable, sàtira, opinió, notícia de broma i no qualificat.

Quan un contingut és qualificat com a fals, mixt o títol fals es mostra més avall en la secció de notícies i s’acompanya de l’anàlisi del verificador. A més, si un usuari vol compartir aquest tipus de contingut, és notificat.

“Això atura la propagació de rumors i limita el nombre de persones que ho veuen. Reduïm la distribució de pàgines i dominis que comparteixin notícies falses de manera reiterada i eliminem la seva capacitat de publicar anuncis”, explica Facebook en un comunicat. “La nostra experiència mostra que, un cop una història és qualificada com a falsa, som capaços de reduir la seva distribució en un 80%”, assegura.

A les pàgines i llocs web que publiquin o comparteixen informacions falses de forma reiterada se’ls pot limitar la distribució de contingut, a més de suprimir la capacitat de mostrar publicitat i realitzar accions de monetització.

Quan un contingut sigui qualificat de fals, mixt o títol fals, l’editor serà notificat automàticament, i si no hi està d’acord podrà presentar la corresponent reclamació davavnt del verificador.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram