Foto: Gemma Sánchez / ACN

El director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA, Saül Gordillo, defensa que el futur de l’emissora passa per “fusionar” els continguts convencionals de l’FM amb els programes creats expressament per consumir en format digital. “Hem de fondre fronteres”, va recalcar dimecres durant la cloenda de la primera Trobada del Podcàsting a Catalunya, celebrada en el marc del Mercat Audiovisual de Catalunya. Gordillo va assegurar que l’aposta pels podcasts iniciada el 2016 ha fet créixer i diversificar els oients de l’emissora, i va destacar que oferir els continguts a través de plataformes pròpies però també externes ha permès ampliar la difusió de la ràdio en català.

Saül Gordillo va recalcar que Catalunya Ràdio “no té una estratègia digital pròpia”, sinó que els objectius passen per potenciar de forma híbrida tant els continguts digitals com els de format convencional. “Vam entendre que no podíem posar tots els ous al cistell de l’FM per competir amb les emissores tradicionals, i que havíem d’assumir el risc de fomentar els podcasts”, va apuntar, tot defensat que era gairebé un deure. “Qui ho havia de fer? La ràdio privada que només pensa en l’EGM i la publicitat, o nosaltres com a ràdio pública?”, afegia.

El director de Catalunya Ràdio va lamentar les crítiques rebudes per aquesta aposta, si bé va indicar que hi ha hagut “grans encerts i alegries”, en referència a l’èxit de programes com Crims, El búnquer i Adolescents XL. En aquest sentit, explica que són continguts digitals que han atret un públic molt més ampli i divers del previst inicialment. Un fet que, en part, atribueix a la multiplicitat de plataformes des d’on l’emissora ofereix els seus continguts.

Gordillo va destacar l’elevat consum que tenen els continguts de l’emissora compartits a través de plataformes com YouTube o Spotify. Uns canals externs dels quals en va destacar la transcendència a l’hora d’ampliar la difusió del català. “Potser calia perdre una mica de pistonada amb la photo finish respecte altres competidors i ser generosos amb les plataformes externes per fer quelcom que només pot fer la ràdio pública: que el català estigui al màxim nombre d’entorns possibles”, va ressaltar.

En el marc de l’aposta per “trencar les cotilles” de la ràdio convencional, Gordillo reclama poder disposar de més pressupost per seguir eixamplant tots els continguts digitals. Davant l’auge d’aquests programes i de nous formats, com la sèrie amb so immersiu La torre de vidre, va aventurar la possibilitat que l’emissora hagi de canviar el nom per passar a anomenar-se ‘Catalunya Àudio’.

Tot i reconèixer que “pot semblar una temeritat”, va subratllar que un canvi de nom demostraria que l’objectiu de l’emissora “no són els canals” en què s’emeten els continguts, “sinó garantir que s’ofereix un producte de qualitat i de servei públic”. “Volem defensar el concepte d’àudio en tota la seva globalitat, i no només la ràdio com la coneixem ara”, va afegir al respecte.

De cara al futur, Saül Gordillo va marcar dos reptes a resoldre. Per una banda, lamenta que la diversificació de plataformes hagi desvirtuat les xifres dels EGM, fet que demana corregir amb nous sistemes que comptin globalment quina és l’audiència d’un programa o emissora. En paral·lel, celebra l’augment d’oients que utilitzen aparells tipus Alexa –tant amb ràdio en directe com amb podcasts–, però avisa que queda molt camí per recórrer fins aconseguir fer accessibles els continguts des de tots els cotxes intel·ligents que incorporen assistents de veu.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram