Jordi Urbea, Lluís Caelles i Josep M. Ganyet, durant la sessió (foto: Maria Cerezuela).

El canvi de paradigma que s’està vivint en la publicitat i qui té la responsabilitat d’aplicar la llibertat de premsa han estat dos dels arguments que han defensat els ponents de la jornada Qui paga la llibertat de premsa? que l’APPEC Editors de Revistes i Digitals ha dut a terme aquest divendres al Hub Social Fundació Bofill dins el cicle #Appec2063 amb motiu del seu 40è aniversari.

El vicepresident d’Ogilvy, Jordi Urbea, ha avançat que “les grans capçaleres aniran perdent força en favor dels líders d’opinió”. De cara als periodistes, els ha recomanat que no treballin per als grans mitjans de comunicació, sinó per a si mateixos i que es creïn la seva pròpia opinió. Traslladat a la publicitat, ha explicat que “seran d’un a un, les capçaleres seran menys genèriques i l’anunci serà molt més personalitzat”.

“La llibertat de premsa es defensa i es consolida exercint-la, si no, es dissol”, ha dit Lluís Caelles

L’investigador a The Citizen Lab, Elies Campo (que ha intervingut per videoconferència), ha puntualitzat que les eines com els “agradaments” o els “m’agrada” a les xarxes socials influeixen en el comportament dels usuaris a la xarxa. Però ha recordat que els mateixos reclamen productes on no hi hagi algoritmes, que cuidin la seva privacitat i “que tractin el mínim possible les nostres dades”. En aquest sentit, Urbea ha recordat que “les dades han vingut per quedar-se, una altra cosa és el que tu vulguis donar”.

El periodista de TV3, Lluís Caelles, ha subratllat que “la llibertat de premsa es defensa i es consolida exercint-la, si no, es dissol”. Responent a la pregunta de la jornada, ha argumentat que “paguem entre tots la llibertat de premsa quan tenim la voluntat de voler-la pagar”.

La sessió també s’ha endinsat en la presència de la intel·ligència artificial en la premsa i la publicitat, un terreny en què tots tres han coincidit a obrir-hi les portes, però amb mesura. Urbea ha afirmat que “abracem la IA, que serà un tsunami amb una repercussió més gran que internet”, però Caelles ha alertat que cal fer-ne ús comptant amb un regulador que controli el seu abast per evitar informacions falses.

Gina Tost defensa la llibertat de premsa com a “pedra angular”

Gina Tost i Germà Capdevila han obert la jornada (foto: Maria Cerezuela).

La secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat, Gina Tost, ha defensat la llibertat de premsa com a “pedra angular” i de “responsabilitat” dels periodistes.

El president de l’APPEC, Germà Capdevila, ha posat en context la situació actual del periodisme. “Fa quatre dècades, es despertava l’oportunitat de crear nous mitjans i els anunciants van apostar-hi com a eina per arribar als lectors. Ara, el pes dels anuncis i la fidelitat de l’audiència han minvat”, però ha reivindicat l’oportunitat de “seguir interpel·lant al poder, malgrat estar en una posició de feblesa”.

La sessió ha estat conduïda per l’informàtic i divulgador Josep Maria Ganyet, comissari dels actes del 40è aniversari de l’APPEC.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram