El comitè tècnic de Kantar Media, on entre d’altres hi ha representades les diferents televisions, ha decidit reduir el percentatge d’audímetres que té a les llars de telespectadors catalanoparlants del 87 al 79%, i en properes setmanes els baixarà fins al 75%, segons informa el diari Ara.

La mesura, impulsada per Mediaset, compromet les audiències de TV3 (i de retruc, els ingressos publicitaris), cosa que ja es reflecteix en el rànquing del mes de març, malgrat tampoc n’és l’única causa. Amb dades de fins el dia 17, la pública catalana es manté com la tercera cadena més vista a Catalunya amb un 11,8% de quota de pantalla, per darrere d’Antena 3 (12,4%) i Telecinco (12%).

Fins ara, els 580 audímetres que Kantar Media té a Catalunya es distribuïen considerant que el percentatge de llars catalanoparlants era del 87%, però feia mesos que Mediaset pressionava per rebaixar-la assegurant que estava sobredimensionada. Al juny del 2013, es va rebutjar la petició amb el suport de la FORTA i Atresmedia, amb l’argument que les últimes dades del cens eren del 2001, i que era millor esperar a les del 2011, que sortien el passat desembre.  En aquestes, el percentatge de llars catalanoparlants és del 74,3%.

TVE s’alinea amb Mediaset

Des de TV3 es considera que, en el cens de l’Institut Nacional d’Estadística, la pregunta sobre el català  és poc clara i tampoc hi ha una pregunta específica per determinar consums audiovisuals. Per això, amb el suport de l’EGM, va proposar utilitzar les dades de l’Idescat, que publica els informes cada cinc anys i no cada deu, el darrer dels quals pertanyent al 2013.

En la votació definitiva, TV3 necessitava 14 dels 18 vots per tirar endavant la seva proposta, però es va quedar en 13. En contra, a més dels dos representants de Mediaset també hi van votar els dos de TVE. Aquest fet va causar sorpresa a TV3, ja que la decisió també perjudicarà els resultats de la programació en català de la pública estatal, segons informa l’Ara.