El gener de 1997 va néixer l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) amb el nom d’Associació Catalana de la Premsa Gratuïta (ACPG) i l’objectiu d’agrupar la premsa de proximitat gratuïta del país per tal de poder actuar amb més força.

En els inicis, totes les capçaleres que aixoplugaven eren en paper, i el 2007, quan comptava amb 37 associats, es va obrir als mitjans digitals. L’altre canvi important es va produir el 2014, amb la reconversió en l’AMIC per adaptar-se als nous models comunicatius i poder representar millor els associats. Actualment, l’Associació aplega 280 mitjans, al 50% entre impresos i digitals.

Aquest any, l’AMIC es proposa estimular la innovació en el sector i impulsar accions que potenciïn la visualització de cap a on van els mitjans de proximitat, tant en el desenvolupament de nous productes i formats com en la creació de noves fórmules o models de negoci. La pretensió és consolidar-se com una central de vendes de publicitat i de generació de nous models d’ingressos; ajudar els mitjans a experimentar perquè pugin diversificar la seva oferta i créixer; i contribuir a crear ecosistemes de col·laboració al voltant de la innovació en el sector periodístic de proximitat, segons apunta el seu president, Ramon Grau.

“Amb orgull podem dir que som una Associació on, malgrat la crisi, els editors associats no tanquen, sinó que creixen i diversifiquen la seva oferta de canals d’informació; que construeix escenaris de col·laboració entre mitjans per millorar el conjunt; que incorpora cada cop més mitjans, acostant-se als tres-cents associats; i que actua com a patronal del sector, pensant sempre en el conjunt dels mitjans impresos i digitals, no només amb els associats actuals”, remarca Grau.

L’aniversari

Les activitats per celebrar el 20è aniversari es van iniciar al novembre, quan l’AMIC va visitar les institucions europees a Brussel·les, i va presentar l’estudi Models de negoci de la premsa de proximitat: 10 claus per una fórmula més eficient a partir de l’anàlisi de la innovació digital internacional, de Carmina Crusafon, guanyadora de la primera edició del Premi de Recerca en Models de Negoci per a Periodisme de Proximitat.

El 2017, l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació continuarà treballant en les trobades territorials i la formació. A més, a la primavera l’AMIC celebrarà a Palma la Jornada sobre nous models de negoci de la premsa de proximitat; a meitat d’any Reus acollirà la 20a assemblea de l’entitat, a la qual s’ha convidat el president de la Generalitat, Carles Puigdemont; i a finals de 2017 organitzarà també a Barcelona la sisena Jornada Internacional de Mitjans de Proximitat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram