Un any després de la unificació de l’EGM i el Baròmetre, s’han tornat a publicar audiències de les publicacions periòdiques de proximitat i les revistes temàtiques catalanes. Tal com es va explicar en el seu dia, l’espera s’ha produït per poder abastar un any sencer de dades perquè aquestes fossin més fidedignes: anteriorment, abans de la unificació dels dos estudis, l’EGM no auditava aquest tipus de publicacions, de manera que en les tres onades de 2013 no es van poder fer públiques xifres perquè faltava un major volum d’entrevistes, a diferència de ràdio, televisió i diaris, que sí tenien dades anteriors d’EGM.

El resultat de la primera onada de 2014, però, no ha estat del grat de nombroses capçaleres, que han vist com queia considerablement el nombre de lectors si es comparen les xifres amb les darreres onades del Baròmetre en solitari, en alguns casos fins a la meitat.

Així, per exemple, El 9 Nou ha vist com els 117.000 lectors de les darreres dades del Baròmetre s’han quedat en 86.000; El Tot Mataró i Maresme, ha passat de 108.000 a 59.000; la seva rival Capgròs, de 99.000 a 56.000; La Fura, de 92.000 a 77.000; Reclam Osona Ripollès, de 67.000 a 42.000, i el Diari de Vilanova de 55.000 a 24.000 lectors.

Nova metodologia i distribució mostral

Des de FUNDACC recorden que l’EGM Baròmetre Catalunya utilitza una altra metodologia que no és comparable a l’anterior, cosa que pot provocar variacions respecte els resultats de l’anterior etapa. Una altra explicació a la diferència de dades d’algunes capçaleres és per la distribució de la mostra. Segons asseguren des de FUNDACC, amb el Baròmetre la mostra no era proporcional a la densitat de la població amb l’objectiu d’aconseguir més dades del consum mediàtic a les 41 comarques. Ara, en l’estudi fusionat, la distribució és més proporcional a l’àrea territorial, cosa que perjudica especialment les publicacions de proximitat si es comparen amb dades passades, tant les locals i comarcals com les dels barris de Barcelona.

A banda, cal recordar que el nombre d’entrevistes també ha baixat: actualment, per a publicacions periòdiques i revistes se’n fan un total de 14.000 (7.000 multimèdia i 7.000 monomèdia), mentre que en el Baròmetre en solitari havien arribat a ser 30.000 entrevistes presencials, tot i que els darrers temps, a causa de les retallades, se n’havia anat disminuint el nombre fins arribar a les 18.600.

A FUNDACC són conscients que les xifres resultat del canvi metodològic no han agradat a alguns editors, però destaquen que, ara, les publicacions de proximitat i temàtiques en català almenys podran entrar en la roda de les agències de publicitat, que sempre han tingut en compte les xifres de l’EGM, cosa que no havia arribat a aconseguir el Baròmetre.

El 9 Nou, La Fura i Sàpiens, líders

En la primera onada de 2014 de l’EGM Baròmetre Catalunya, el rànquing de publicacions de proximitat de pagament en català està encapçalat per El 9 Nou, amb 86.000 lectors, seguit del Diari de Vilanova, amb 24.000; el Setmanari de l’Alt Empordà, amb 22.000; El 3 de Vuit, amb 21.000; i El Vallenc i La Veu de l’Ebre, amb 20.000 lectors cadascun. Els segueixen el Diari de Sant Cugat, amb 15.000; Hora Nova, amb 14.000; Delta del Llobregat i Revista de Cambrils, les dues amb 10.000, i La Comarca d’Olot, amb 9.000

Quan a les publicacions de proximitat gratuïtes, el rànquing el lidera La Fura, amb 77.000 lectors, seguida de Tot Mataró i Maresme, amb 59.000; Capgròs Mataró i Maresme, amb 56.000; Més Ebre, amb 54.000, i Cafè amb Llet, amb 49.000. Les segueixen Reclam Osona Ripollès amb 42.000 lectors; Tot Sant Cugat, 41.000; La Clau, 36.000; El Cargol Magazine del Penedès, 34.000; La Bústia del Baix Llobregat Nord, amb 33.000; Pànxing Pirineus, 31.000; Cop d’Ull i Més Osona, 27.000; Comarques de Ponent i Pirineus, 26.000; L’Enllaç dels Anoiencs, 25.000; Notícies tgn, 22.000; Diari de Rubí, amb 20.000; Pànxing Tot Berguedà, La Borrufa i La Marina, les tres amb 19.000.

Pel que fa a les revistes temàtiques en català, la classificació l’encapçala Sàpiens, amb 121.000 lectors, seguida de Descobrir Catalunya, amb 62.000; Time Out Barcelona, 54.000; Cuina, 50.000; Vèrtex, 42.000; Cavall Fort, 37.000; Súpers!, 33.000; Enderrock i El Temps, ambdues amb 27.000 lectors; El Tatano, amb 22.000; Top Girona i L’avenç, amb 21.000; Serra d’Or, 20.000, i Gavarres, amb 14.000.

Finalment, els primers llocs del rànquing de les revistes temàtiques en castellà continuen dominats per les revistes del cor: Pronto, 580.000 lectors; Muy Interesante, 433.000; Hola, 410.000; Lecturas, 373.000; Racc Club, 371.000; National Geographic, 367.000; Saber Vivir, 216.000; Vogue, 198.000; Historia National, 185.000, i Cuore, 154.000 lectors.