El Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat del País Basc (UPB/EHU) va realitzar un seguiment de la informació publicada per cinc diaris (Avui, El Mundo, El País, El Periódico i La Vanguardia) sobre la campanya electoral d’Artur Mas i José Montilla. En les conclusions, l’Observatori Eleccions Catalanes 2010 afirma que la campanya es pot considerar “des del punt de vista català, de perfil baix, mancada de continguts i conservadora”.

En aquest sentit, assegura que ni CiU ni PSC van abordar en profunditat el debat identitari, per la qual cosa els diaris en estudi no se’n van fer ressò, tot i alguna excepció. Tampoc l’eix esquerra-dreta va obtenir, afirma, una rellevància substancial, mentre que les qüestions econòmiques van protagonitzar bona part de la campanya.

Mas en solitari, i Montilla eclipsat

L’estudi assegura que els mitjans van reflectir la campanya “personalista” de CiU, essent presentat Artur Mas en solitari en la majoria de les peces analitzades; mentre que Montilla va ser “eclipsat” per la presència constant de dirigents del PSOE.

L’informe assenyala que tots els diaris analitzats van oferir una informació “equilibrada” sobre els candidats analitzats quant a rellevància, però no pel que fa a contingut. De fet, indica que cap mitjà va fer “campanya activa” a favor de José Montilla.

El document considera que els partits van dissenyar les respectives campanyes intentant adaptar-se a la cadència que proposaven els mitjans de comunicació, i que aquests van tematitzar de manera coincident, fet que, segons l’Observatori, s’explica pel fet que els partits els van facilitar la seva tasca.

Les dones com a elements “anecdòtics”

D’altra banda, el seguiment d’aquests cinc diaris també conclou que les dones no van aparèixer com a part activa de la vida política catalana, sinó com a “element de reclam”, ja que en els actes de campanyade CiU i PSC gairebé no es van mostrar dones amb capacitat executiva.

Segons l’estudi, els cinc diaris analitzats van caure en “l’ús de formes masculines pretesament universals”, i van admetre “amb naturalitat” la utilització del cos de la dona com a “element anecdòtic o cridaner” en diferents accions de campanya.

El tractament segons els diaris

Per diaris, l’informe conclou que l’Avui va ser el mitjà analitzat que “amb més claredat” es va implicar en el missatge de campanya d’Artur Mas. En canvi, a El País es va detectar un canvi de tractament fotogràfic i discursiu cap al líder de CiU un cop les enquestes van suggerir que la formació fregaria la majoria absoluta. En concret, l’estudi assenyala que, en la primera setmana de campanya, el diari de Prisa va tendir a afavorir Montilla i a presentar desfavorablement Mas, però en la segona setmana va mostrar al candidat de CiU “de manera amable, somrient i fins i tot proper”.

Pel que fa a La Vanguardia, assegura que va mantenir “certa neutralitat” a nivell discursiu, però que va exposar elements icònics que “es presten a una interpretació identitària”. Així, afirma que el diari de Godó va presentar Artur Mas “constantment” envoltat de senyeres, i a José Montilla més aviat secundat per ministres del Govern espanyol i Felipe González.

Quant a El Periódico, l’informe assegura que va interpretar la presència de membres del PSOE com un suport per a Montilla, i no com un “desplaçament del candidat”, mentre que d’El Mundo afirma que va cobrir la campanya d’una manera “tèbia i cautelosa”.