Durant els dos primers mesos de l’any, la CCMA ha ingressat 1,5 milions d’euros menys en publicitat que durant el mateix període del 2013 (una davallada del 15%), malgrat els símptomes de recuperació dels mesos anteriors. El president de la Corporació, Brauli Duart, ha atribuït la caiguda a les vagues realitzades els mesos de gener i febrer pels treballadors de TV3 i Catalunya Ràdio.

A l’octubre, quan es va fer el pressupost per aquest any, la direcció de l’ens va preveure uns ingressos publicitaris de 57 milions d’euros. Però vista la tendència positiva dels darrers mesos del 2013, si s’hagués fet el pressupost al desembre la previsió hauria estat de 60 milions, els mateixos que es van ingressar l’any passat, segons ha admès Duart aquest divendres en compareixença davant la comissió de control parlamentari.

Amb tot, la direcció de la CCMA espera poder repetir el resultat del 2013, malgrat les xifres dels dos primers mesos de l’any, per a la qual cosa espera tancar el més aviat possible el conveni col·lectiu i deixar enrere el conflicte laboral.

Pèrdua d’audiència

Les vagues també han repercutit en les audiències dels mitjans públics. Aquest mes de febrer, TV3 perdrà el lideratge que havia mantingut a Catalunya durant 19 mesos seguits. El director de la cadena, Eugeni Sallent, ha apuntat que les vagues a TV3 hauran fet perdre entre 1,5 i 2 punts de quota de pantalla. Amb les dades de l’1 al 27 de febrer, la cadena és tercera amb un 11,5% de share, quan al gener va registrar un 13%, i el febrer del 2013 un 13,7%. Sallent ha manifestat que espera recuperar el liderat un cop “es normalitzi la situació”.

Pel que fa a Catalunya Ràdio, el seu director, Fèlix Riera, ha assegurat que seria precipitat fer una valoració sobre l’impacte de les vagues en l’audiència, ja que en els seu cas es guien per les dades de l’EGM, que no es faran públiques fins al 22 d’abril. Amb tot, Riera ha reconegut que les aturades probablement afectarien les audiències i la tendència de “recuperació” registrada en la darrera onada de l’EGM.

Les negociacions del conveni

El president de la CCMA ha mostrat la seva confiança en arribar a un acord amb els representants dels treballadors en les negociacions del conveni col·lectiu, el termini de la qual acaba el proper dijous (ampliable 15 dies més per acabar de tancar altres aspectes).

Tal com ja havíem informat, la direcció vol reduir 7,5 milions d’euros del capítol 1. Segons Duart, es proposa aplicar “mesures alternatives” per retallar en aquest apartat, i el que quedés per absorbir es trauria de sou base i antiguitat. Això suposaria una reducció del 7,25% del sou per als treballadors de TV3, i d’un percentatge “variable” (i inferior) a Catalunya Ràdio, en funció del procés d’equiparació que es proposa entre ambdós mitjans. Per als directius, la retallada seria major, de màxim un 20% més.

El president de la CCMA ha explicat que l’objectiu és arribar a un acord plurianual que abasti la vigència del contracte programa (2014-2017), el qual s’ha de tancar en les properes setmanes. Duart ha afegit que l’acord plurianual permetria incorporar l’estalvi generat pel procés d’acomiadament col·lectiu de l’estiu, que suposaria un estalvi de quatre milions per al 2015 i el 2016, i de 9 per al 2017. Segons ell, això rebaixaria l’impacte de la reducció salarial. A més, el president de la Corporació ha remarcat que la seva proposta garanteix que, en els propers quatre anys, el capítol 1 no es retalli en més dels 7,5 milions.