La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) preveu tancar l’exercici 2011 amb entre 6 i 7 milions d’euros de dèficit a causa de la facturació publicitària, que “està patint més” del que es preveia, segons va admetre el passat divendres el director general de l’ens, Ramon Mateu, en sessió de control al Parlament.

En concret, la CCMA havia calculat per aquest any 90 milions d’ingressos publicitaris, però estima que finalment seran uns 80 (al 2008 van ser 140 milions). Tot i així, el dèficit del 2011 no es preveu de 10 milions gràcies a l’ajust de la despesa, que fins ara hauria permès estalviar uns 4 milions d’euros.

Aquest estalvi es deu, entre d’altres, al 5% de reducció salarial aprovat pels treballadors. A banda, dins la política d’ajust, aquesta temporada s’han rebaixat en un 20% les retribucions als tertulians, uns 100 euros de mitjana, i el trasllat del consell de govern de la CCMA ha fet que els 670.000 euros anuals que es pagaven per la seu de Ganduxer hagin passat a 120.000 a la Via Augusta. “Tenim marge, encara, per forçar l’estalvi”, va assegurar Mateu, tot i reconèixer que de moment aquest no es compensa amb una reducció de la previsió de dèficit.

Amb tot, segons el director general de la CCMA, hi ha un “element de risc” que podria fer augmentar encara més els números negatius. Es tracta de 15 milions d’euros pressupostats per la venda de diversos immobles, que “està resultant més difícil” del que es pensaven. Així, Mateu va expressar el dubte sobre si accelerar la venda, amb el risc de malvendre, o esperar. En aquest cas, hi hauria un dèficit addicional de 15 milions, malgrat va remarcar que se’n podria respondre al llarg del 2012 amb les vendes d’immobles.

Caiguda del 17% a TV3 i del 12% a Catalunya Ràdio

La caiguda publicitària a Televisió de Catalunya és d’un 17% respecte l’any passat. Segons va explicar Ramon Mateu,qu aesta es deu, per un costat, a la forta caiguda de la publicitat institucional, que en tres o quatre anys ha baixat de 8,8 milions d’euros a 800.000, passant de representar un 5% a fer-ho un 1%. L’altra caiguda d’ingressos ve de part de la publicitat gestionada per la FORTA, que fins ara aportava un 20% de la facturació publicitària.

Quant a Catalunya Ràdio, la davallada d’ingressos en els  anuncis és del 12%. En aquest cas, Mateu, també director de l’emissora, va apuntar directament a l’aplicació de la instrucció del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) que limita la publicitat a un màxim de sis minuts per hora.

En el sector interactiu, malgrat és l’únic que actualment es manté en creixement , a la CCMA ha baixat un 1,5% respecte l’any passat. Aquí l’explicació és que s’ha deixat de fer tarot, i perquè es cobra “el mínim” en els SMS que el públic envia als programes.

Pressupost 2012

Per al 2010, el pressupost aprovat pel Parlament era de 450 milions d’euros, comptant amb l’aportació de l’Administració i altres ingressos. Pel que fa al pressupost del 2012, l’escenari “més optimista” el situa en 390 milions, segons va explicar el president del consell de govern, Enric Marín. “El compromís de la Corporació és mantenir el servei públic amb totes les seves prestacions, però ajustant-nos com és lògic a aquesta situació”, amb com a mínim 60 milions menys que fa dos anys.