El Govern va aprovar dimarts un nou Pla Nacional del Llibre i la Lectura que inclou 73 mesures concretes, algunes de les quals compten amb la implicació directa de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

L’objectiu general del Pla és fomentar l’hàbit lector i contribuir a l’increment dels índexs de lectura, especialment en català, tot atenent a la diversitat social i cultural de Catalunya i vetllant per la sostenibilitat del sector del llibre.

Les mesures que compten amb la participació de la CCMA, són:

Promoció de la lectura entre els joves a la nova plataforma OTT de la CCMA – Introducció de manera orgànica de continguts que ajudin a promoure la lectura entre el públic jove aprofitant el llançament del nou vertical a l’OTT i l’oferta a les xarxes socials. De manera transversal, s’incorporaran als continguts del vertical jove elements que ajudin a fomentar l’hàbit i el plaer de la lectura, i es contribuirà a donar visibilitat als escriptors joves.

Incorporació de la lectura i la cadena de valor del llibre a les ficcions de la CCMA – Redacció d’una llista de recomanacions i informacions per tal que les ficcions en les quals participi la CCMA incorporin personatges vinculats a la cadena de valor del llibre, així com a la lectura i als hàbits lectors. El document es treballarà amb la Institució de les Lletres Catalanes.

Increment de la presència del llibre i la literatura a la graella de la CCMA – Augmentar la presència de continguts audiovisuals i informatius al voltant de la lectura i els llibres en el conjunt de l’oferta de la CCMA, especialment la infantil i juvenil, en els diferents canals: televisió, ràdio i digitals.

Promoció del llibre i la lectura de LIJ al SX3 – Col·laboració entre el Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (IBBYcat) i la CCMA per produir continguts audiovisuals específics per al foment del llibre i la lectura entre la comunitat del SX3, a partir d’una prescriptora, la influencer Maryam.

Producció de formats audiovisuals que contribueixen al foment de la lectura i la diversitat – Producció i emissió anual d’un mínim de programes amb continguts de llibres i de literatura que contribueixin al foment i a la diversitat de la lectura. En les convocatòries públiques, demanar propostes específiques que tinguin en compte la creació literària i el foment de la lectura.

Crides de programes culturals televisius sobre lectura i literatura – En les convocatòries de projectes audiovisuals que fa anualment la CCMA, amb participació del Departament de Cultura, s’establiran els mecanismes pels quals cada dos anys, i sempre que la qualitat dels projectes ho justifiqui, una de les propostes seleccionades estigui vinculada a la lectura i la literatura.

Foment de la creació LIJ en català a la CCMA – Es potenciarà la creació literària infantil i juvenil en català en els programes televisius, radiofònics i transmèdia de la CCMA. S’establiran mecanismes de coordinació amb l’IBBYcat per tenir en compte els projectes del sector, així com espais de trobada entre els agents LIJ i el sector audiovisual.

Campanya de consum cultural al voltant del llibre i la lectura adreçada als joves – Impuls d’una campanya de consum cultural al voltant del llibre i la lectura protagonitzada per influencers digitals enfocada al públic juvenil. L’acció es farà d’acord i coordinament amb altres actors de l’ecosistema públic i privat cultural.

El Pla Nacional del Llibre i la Lectura compta amb un pressupost total de 57.819.526 euros fins al 2030, dels quals 1.420.000 corresponen a la CCMA.

Aquesta quantitat correspon únicament a noves accions vinculades al llibre i la lectura, o bé a projectes ja existents sempre que hi hagi un canvi significatiu respecte al projecte inicial.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram