La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha autoritzat amb condicions la creació d’una empresa participada per Boyacá (amb el 65% de l’accionariat) i Sgel (el 35% restant). La nova companyia assumirà els respectius negocis relacionats amb la distribució de publicacions periòdiques, a més del negoci de transport de Boyacá.

La CNMC explica que les condicions imposades per aprovar la concentració incorporen “gran part” dels compromisos que van presentar Boyacá i Sgel, però també inclouen algunes qüestions en aquells punts que considerava “insuficients a causa dels riscos per a la competència”.

L’ens regulador assenyala que, durant la seva anàlisi, ha tingut en compte el context del sector, marcat per un procés de concentració progressiva i una davallada continuada de les vendes. “L’operació contribueix a assegurar a mitjà termini la sostenibilitat del negoci i la subsistència de la xarxa de distribució de publicacions periòdiques, especialment a les zones deficitàries”, apunta.

Els riscos de la concentració

La CNMC ha detectat una sèrie de riscos per a la competència en l’operació de concentració. Per exemple, en la distribució de premsa diària i de revistes, ja que “desapareix la competència” entre dos dels tres distribuïdors a nivell estatal, i es tracta d’un mercat amb “importants barreres d’entrada”.

Pel que fa a la distribució de revistes, assenyala que es produeixen “solapaments horitzontals amb addicions de quota de mercat significatives”, mentre que en la de premsa diària “no es produeixen addicions de quota”. Amb tot, afegeix, la competència “es veurà afectada perquè desapareix la pressió competitiva que Sgel exercia sobre Boyacá en aquest àmbit”.

L’ens regulador també entén que la nova empresa incrementarà el seu poder negociador davant editors, punts de venda i altres distribuïdores, i reforçarà la seva capacitat i els incentius per imposar condicions comercials més perjudicials. A més, agrega, tindria menys incentius per millorar el servei i invertir en innovació.

La Comissió també apunta que els efectes horitzontals “podrien veure’s reforçats per ‘efectes cartera’”, com ara que la nova empresa oferís conjuntament les publicacions periòdiques i altres productes, i els fons d’Sgel i Boyacá.

Pel que fa al transport de publicacions periòdiques, la CNMC no aprecia riscos per a la competència en termes d’empitjorament de condicions. “En tot cas, la fortalesa de Boyacá en aquest segment, el poder reforçat de negociació de la nova entitat en la distribució i la complementarietat dels dos serveis impliquen riscos de vinculació entre la distribució i el transport”, puntualitza. Això, afegeix podria “reduir la pressió competitiva que exerceixen tercers operadors”.

Les condicions

Per donar el vistiplau a l’operació de concentració, la CNMC ha imposat les següents condicions per un període de tres anys tant a la nova empresa, Boyacá i Sgel.

Per una banda, s’estén els compromisos proposats per les parts a la distribució de premsa diària per contrarestar els riscos per a la competència en el mercat de distribució majorista i, concretament, l’impacte de l’operació en els editors de diaris, en altres distribuïdores de diaris i en els punts de venda. La CNMC apunta que les parts ja havien proposat mantenir les condicions en la distribució de revistes, de manera que simplement s’amplia l’àmbit d’aplicació a les publicacions periòdiques (premsa diària, revistes i col·leccionables).

A més, s’estableix que l’empresa resultant no pugui empitjorar les condicions als punts de venda tradicionals. Sobre aquest punt, Competència explica que les parts ja havien ofert aquest compromís, tot i que incloïa una excepció per motius d’eficiència. La CNMC l’ha exclòs per evitar que la nova empresa “aprofiti el poder de mercat i empitjori les condicions als punts de venda”.

També consten com a condicions són la possibilitat que la nova empresa renegociï les condicions comercials i econòmiques amb editors davant de caigudes de vendes superiors al 15%; la separació d’activitat de transport i distribució majorista de publicacions periòdiques i no vinculació dels fons de Boyacá i Sgel; acords de compartició d’estructures de transport local; i la garantia que els punts de venda no estiguin obligats a ampliar la seva oferta en cas que la nova empresa, Boyacá i Sgel els ofereixin la possibilitat de vendre productes alternatius.

Competència analitza en profunditat la fusió de Boyacá i Sgel pel risc de monopoli
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram