Notícies

La FORTA es reivindica en el seu 30è aniversari

|2019-06-18T15:09:25+02:0013 Juny 2019|Comunicació21

La Federació d’Organismes de Ràdio i Televisió Autonòmics ha commemorat el seu 30è aniversari a Chillida Leku, Hernani, en el transcurs de la junta general celebrada aquest dijous amb l’assistència de representants de les corporacions públiques que en formen part.

Els directius de les diferents corporacions han reivindicat el paper de la FORTA durant aquests 30 anys com a “organisme vertebrador que ha possibilitat assolir fites comunes i defensar el model de servei públic que exerceixen en la societat”. A més, en la sessió, la Federació ha acordat sol·licitar i iniciar el procés d’incorporació com a sòcia de ple dret de la Unió Europea de Radiodifusió.

“FORTA és la història d’un èxit col·lectiu, una federació d’iguals que configura la pell audiovisual, social, esportiva, cultural i econòmica d’aquest país, tan divers i semblant”, ha assenyalat el seu president, Andreu Manresa, director general de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears.

“Les indústries de producció cultural i informativa, els sistemes públics audiovisuals, subsistiran per la seva necessitat com a eix del sistema democràtic. La demanda existeix, la població –tota– reclama que algú li expliqui què passa o s’inventa. Ningú substituirà la mirada humana, l’ull personal, la veu i el relat directe. Aquest és el nostre rol davant totes les generacions”, ha afegit.

Per la seva part, la vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Núria Llorach, ha dit: “Com a membres fundacionals de FORTA creiem fermament que els valors sota els quals ens vam unir fa 30 anys segueixen intactes. Col·laborar per aconseguir la màxima eficiència en els recursos públics és una obligació ineludible per a una gestió responsable”.

La Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació ha estat l’última en incorporar-se a la FORTA. “Els mitjans de comunicació públics valencians han nascut en un espai públic substancialment diferent al de fa uns anys i amb uns reptes de futur que el sector públic ha d’afrontar unit. El major assoliment serà mantenir un espai públic de comunicació rellevant per a la ciutadania en ràdio, televisió i internet”, ha dit el seu president, Enrique Soriano.

La directora general de la corporació aragonesa, Teresa Azcona, ha assenyalat que els desafiaments a què s’enfronten “són tan complexos i plens de possibilitats que no se m’ocorren millors aliats en aquest viatge que els serveis audiovisuals públics autonòmics integrats a la FORTA”.

La directora general de la radiotelevisió basca, Maite Iturbe, s’ha expressat en la mateixa línia: “Estem immersos en un escenari de canvis constants en el terreny audiovisual, amb noves formes de consum de continguts, de manera que unir esforços es fa totalment necessari”. A més, ha destacat la “gran labor” de l’organisme compartint recursos durant aquests 30 anys en la producció i comercialització de tot tipus de continguts.

Per al director general de Telemadrid, José Pablo López, la Federació “és un gran fons comú de creativitat que ha estès maneres de fer televisió i formats. Amb FORTA hem pogut competir, però també hem dibuixat el perfil de televisió i ràdio propera que ha estat la nostra principal senya d’identitat”, ha assenyalat.

“La FORTA ha estat capaç d’evolucionar i aglutinar totes les diferents sensibilitats de les comunitats que conformen Espanya, les seves llengües, les seves cultures, els seus tradicions, i situar-les totes sota un sostre comú”, ha destacat el director general de la corporació pública gallega, Alfonso Sánchez Izquierdo.

Per la seva part, el director de Canal Sur, Joaquín Duran, ha indicat que la Federació “ha estat durant aquests 30 anys un element de cohesió empresarial i inclús territorial d’Espanya, fins al punt que les radiotelevisions autonòmiques no serien ni de bon tros les mateixes sense la FORTA”.

Els principals reptes de futur de la FORTA són adaptar-se en major mesura als nous temps i a la digitalització, apostant per l’emissió interactiva i transmèdia; satisfer les demandes de la població més jove; teixir sinergies en la diversitat; competir amb altres operadores; seguir units sota un model col·laboratiu; i aprofitar més oportunitats per tenir presència i escalar la col·laboració entre televisions a nivell europeu.