Albert Cuesta, Clara Soteras, Òscar Nogueras, Eva Olivares i Fernando Checa [foto: Fundació .cat].

L’allau recent de serveis d’accés a la informació basats en la intel·ligència artificial generativa (IAGen) modifica substancialment les expectatives de visibilitat del contingut digital en català i requereix abordar aquest àmbit de manera coordinada i documentada. Aquesta és una de les conclusions de la taula rodona Internet, IA, SEO i Català organitzada aquest divendres per la que la Fundació .cat i el Col·legi de Màrqueting i Comunicació de Catalunya amb motiu del Dia Mundial d’Internet.

La taula ha comptat amb la participació Fernando Checa, director general de Novaigrup; Òscar Nogueras, conseller delegat d’Ontranslation; Eva Olivares, confudnadora de DobleSEO, i Clara Soteras, directora de SEO i producte a ElNacional.cat, amb moderació el periodista i enginyer Albert Cuesta. En la sessió, celebrada al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, els participants han abordat els reptes que la irrupció de la IAGen representa per a les pràctiques convencionals de posicionament web, i en particular per al contingut en llengua catalana.

Els cercadors d’internet com Google i Bing modifiquen contínuament els seus algoritmes i la manera de presentar els resultats per tal de fer-los més rellevants, obligant els responsables de SEO dels llocs web a ajustar les seves estratègies. Però l’adopció de la IAGen reduirà encara més la transparència del procés, perquè dificulta rastrejar l’origen de la informació que rep l’usuari. “Encara hem de veure com arriba la IAGen als cercadors per saber si acaba sent útil per les persones”, ha indicat Clara Soteras.

En el debat ha estat molt present el repte per al contingut digital en llengua catalana. Així, s’ha apuntat que principals xatbots d’IAGen són capaços de dialogar amb l’usuari en un català molt acceptable, però amagant que la informació que ofereixen està molt probablement en un altre idioma. “La gran majoria del contingut amb què s’han entrenat els xatbots és en anglès”, ha recordat Òscar Nogueras al respecte. “La generació del contingut útil és clau en l’àmbit SEO. Aquest és un procés evolutiu al qual hi hem de dedicar temps i recursos”, ha afegit Fernando Checa.

Eva Olivares ha ressaltat que les empreses petites “a vegades no disposen del català al web per manca de pressupost i per desconeixement de les possibilitats que ofereix” aquesta llengua. “Tampoc podem oblidar la canibalització del català i castellà quan les cerques no són clares”, ha reblat.

En la benvinguda, el president de la Fundació .cat, Genís Roca, ha remarcat que l’entitat “ha de ser el motor on els que tenen inquietuds per desenvolupar la cultura digital trobin en l’entitat el seu lloc. En l’àmbit SEO en català hi ha molts reptes, oportunitats i recorregut per davant. Trobades com aquestes han de servir per teixir aliances amb el sector”.

Per la seva part, el degà del Col·legi de Màrqueting i la Comunicació, Miquel Campmany, ha apuntat que “promoure el català en l’àmbit del màrqueting és un dels pilars de l’entitat”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram