La Plataforma per a l’Educació Mediàtica (PEM) impulsada pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha elaborat un conjunt d’orientacions pedagògiques sobre l’ús de les pantalles en les diferents etapes de la vida, des de la primera infància fins a l’edat adulta. Les recomanacions han estat sintetitzades en una sèrie d’infografies amb els missatges principals a tenir en compte a l’hora d’educar en l’alfabetització digital, que la PEM posa a disposició de les famílies, la comunitat educativa i la societat en general.

Les orientacions han estat elaborades pel grup de treball sobre l’ús responsable de les pantalles (integrat dins la PEM) coordinat per Miquel Àngel Prats, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna – Universitat Ramon Llull.

Prats afirma que el grup de treball ha volgut prioritzar tres idees claus: “En primer lloc, la importància de la integració conscient i equilibrada de la tecnologia en l’educació, fomentant l’ús responsable des de l’etapa infantil. En segon lloc, la necessitat d’ensenyar competències digitals a tots els nivells educatius, incloent-hi la seguretat en línia i l’alfabetització mediàtica. I, en tercer lloc, la voluntat d’emfasitzar la prevenció de la violència digital i del ciberassetjament, promovent la conscienciació i l’educació sobre aquests temes tant per a estudiants com per a educadors i també per a les famílies”.

La consellera d’educació en comunicació del CAC i presidenta de la Plataforma, Laura Pinyol, valora “molt positivament la reflexió que ha acompanyat aquesta feina, perquè sintetitza, amb idees clares, debats que són de molt calat i profunditat, i que, precisament els últims mesos, s’han situat al centre del debat públic i educatiu”.

Percebre les tecnologies com a oportunitat

Les infografies inclouen recomanacions generals i específiques per a diferents grups d’edat, tant en entorns familiars –d’oci– com en centres educatius. Per elaborar aquestes recomanacions, el grup de treball ha pres com a base el Pla integral d’atenció a les persones amb salut mental i addiccions i l’informe La protecció dels infants i adolescents de la Sindicatura de Greuges, i els ha enfocat des del vessant de la pedagogia positiva, posant l’accent en l’acompanyament digital.

El marc conceptual parteix del fet que les tecnologies no són perjudicials per si mateixes, però que esdevé fonamental integrar-les de manera adequada en l’educació i en la vida familiar, i sempre amb un bon acompanyament digital; és a dir, amb una relació activa i constant que estableixi criteris reconeguts en el seu ús i l’establiment de límits.

“L’alfabetització mediàtica pot semblar un concepte molt complex, però, en síntesi, tracta de transmetre pautes, valors i límits, com fem en totes les accions educatives, tant des de casa, quan la responsabilitat és de les famílies, com des de l’entorn escolar, on aquest ús recau en els equips docents, i alhora aprendre a identificar el llenguatge i el codi audiovisual per desxifrar els missatges, els discursos i les induccions de l’entorn digital”, explica Pinyol.

Prevenir la violència digital i el ciberassetjament

Les orientacions elaborades per la PEM també pretenen emfasitzar la prevenció de la violència digital i el ciberassetjament, promovent la conscienciació i l’educació sobre aquestes qüestions tant per a l’alumnat com per a educadors i les famílies. En aquest sentit, la PEM indica que cal conèixer els continguts de jocs, aplicacions o entorns virtuals, i adequar-ne l’ús a l’edat que pertoca.

“Establir unes normes d’ús resulta indispensable per educar infants i adolescents en la cultura digital, i és interessant que, a mesura que creixin, aquests acords es facin de manera consensuada perquè sigui més fàcil reconèixer si funcionen bé”, assenyala la Plataforma.

Amb tot, és tan important l’establiment de límits com el modelatge, subratlla Pinyol. “Els adults han de predicar amb l’exemple. No podem oblidar que la generació que som pares i mares, avis o professors avui, hem après sobre la marxa a fer servir mòbils i xarxes, o a construir la nostra identitat digital i, per això, és rellevant que siguem igual de capaços de regular l’ús que fem de les xarxes, el pretext que justifica que utilitzem el mòbil o no en un espai d’oci familiar, per exemple, o el temps que hi dediquem”, apunta.

Per altra banda, les recomanacions també volen incidir en les possibles conductes de risc. Quan es detectin, es pot demanar ajuda i contactar amb persones expertes, amb el benentès que “ningú està exempt d’aquests riscos i ser-ne conscient també és una bona prevenció”, recorda Laura Pinyol.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram