La propera exposició de l’Espai Línia posarà el focus en la trajectòria de la premsa de proximitat de l’àrea metropolitana. Amb el títol de Premsa de proximitat metropolitana. Un recorregut per la història, l’exposició s’inaugurarà oficialment el 27 de gener i es podrà visitar fins al 30 de maig.

La inauguració de la mostra comptarà amb les intervencions d’Oriol Duran, secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat; Ramon Grau, president de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC); Francesc Fàbregas, president de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal, i David Centol, editor del Grup Comunicació 21.

A l’acte assistiran més de 200 professionals del sector dels mitjans de proximitat i diverses autoritats, entre les quals el director general de Mitjans de Comunicació, Jordi del Río, i la directora general de Difusió, Eva Pomares.

El relat metropolità, una oportunitat

“Les àrees metropolitanes són realitats que la població viu, sent i identifica com l’escenari habitual de la seva activitat, però també és cert que no generen un discurs públic i comú (un relat compartit) que faciliti la identificació metropolitana com a comunitat de la mateixa manera que amb el barri, municipi, comarca o país petit”, assenyala Joan Maria Corbella, professor de la Universitat Pompeu Fabra, que ha col·laborat en l’exposició. “L’escàs desenvolupament comunicatiu i informatiu de les àrees metropolitanes frena la possibilitat de generar les corresponents comunitats amb identitat pròpia”, afegeix al respecte.

Els mitjans de comunicació (municipals, comarcals, provincials o nacionals) relaten aquesta realitat metropolitana com “una circumstància resultat de la dinàmica demogràfica, econòmica i cultural i com a instrument de resolució de necessitats d’administració pública dels serveis a la ciutadania”, però gairebé mai es genera “un discurs que identifiqui l’espai metropolità com un espai de vertebració de relacions socials, de comunitat”, apunta Corbella.

Així doncs, sense aquest discurs públic “és molt difícil que pugui haver-hi mitjans i serveis periodístics que adoptin com a referència l’espai comunicatiu metropolità i que sobrevisquin amb lectors i, si és el cas, amb anunciants que en facilitin l’explotació”.

Un centenar de capçaleres exposades

L’exposició farà un repàs per la història de la comunicació de proximitat a l’àrea metropolitana, en un recorregut fins a l’actualitat a través d’un centenar de capçaleres, amb originals i primers números.

Per donar forma a la mostra, durant tres mesos s’ha realitzat una ingent tasca de recerca per diversos arxius, la qual ha permès trobar joies fins ara mai exposades.

És la primera vegada que es fa una exposició recopilatòria sobre la premsa de proximitat d’aquestes dimensions aprofitant la sala expositiva d’Espai Línia, de 33 metres de llargada i 5 metres d’alçada.

L’Espai Línia està situat al carrer Girona 52 de Barcelona, i l’entrada a l’exposició és lliure.