Veranda Media, la productora responsable del programa Eufòria de TV3, ha negat l’acusació de plagi realitzada pels creadors d’Operación Triunfo, Josep Maria Mainat i Toni Cruz, assegurant que “no té cap mena de fonament, ja que confon format i gènere”. En un comunicat, Veranda ha expressat la “desagradable sorpresa i amarga decepció” que els han provocat les declaracions dels dos productors, així com la “virulència” amb què han estat fetes.

Eufòria s’integra en la tradició dels talent shows musicals on un grup de persones desconegudes surten a cantar davant de l’audiència televisiva, són valorades per un jurat, assagen abans de les actuacions, canten temes coneguts per l’audiència, segueixen o surten del programa segons les valoracions rebudes”, explica la productora. Unes característiques que “són compartides per la majoria de talent shows musicals, perquè són justament les que defineixen el gènere”, afegeix al respecte.

Veranda recorda que Toni Cruz va utilitzar “aquest idèntic argument” l’any 2008, quan la distribuïdora del programa Got Talent els va acusar de plagi arran de l’estrena de Tu sí que vales. Aleshores, Cruz va dir que “ajuntar elements universalment utilitzats no pot constituir un format registrable per a una productora”, admetent que ells no tenen l’exclusiva mundial de tots els programes que incloguin “càstings de selecció de cantants, eliminacions setmanals, seguiment televisiu dels assajos i elecció del guanyador mitjançant els vots del públic”, ja que si fos així “estarien immersos en un munt de querelles a cadenes de televisió i productores contra dotzenes de formats d’aquest gènere”.

“Si l’any 2008, Cruz i Mainat sabien distingir entre gènere i format, no entenem per què ara no. Què ha canviat?”, es pregunten des de la productora d’Eufòria. A més, mostren sorpresa per “l’extemporaneïtat” de la denúncia, quan ja s’han fet tres gales de la segona temporada. De fet, les primeres acusacions públiques de plagi van ser el passat juliol, quan ja havia acabat la primera temporada del talent show de TV3.

Una qüestió d’originalitat

La productora assenyala que hi ha una sèrie d’elements que poden diferenciar els programes d’un mateix gènere, com ara presentació en imatge, conducció del programa, localitzacions, platós, perfils de concursants, regles del concurs, perfils del jurat, sistema de votació, tipus de música, formes d’interpretació, contingut complementari, etc. “L’originalitat d’aquests elements i la seva articulació particular a cada programa és la que determina el format original del programa, més enllà de les característiques bàsiques iguals que necessàriament compartiran amb la resta dels programes d’un mateix gènere”, apunta.

Veranda espera que Mainat i Cruz no estiguin utilitzant la “confusió entre gènere i format de forma oportunista. Seria trist descobrir que tanta animositat, amb les molèsties que se’n poden derivar per a tanta gent en un mercat tan competitiu com el nostre, no sigui res més que una manera interessada d’aprofitar l’èxit del programa per a altres menesters”.

En el comunicat, la productora diu que Josep Maria Mainat i Toni Cruz saben que “l’originalitat no consisteix en produir quelcom del no-res, sinó en oferir un nou gir en un camí transitat per molts altres abans”. En aquest sentit, recorda que en el seu moment OT va aportar novetats al que oferien els programes del mateix gènere que l’havien precedit, com Pop Stars (Nova Zelanda), Pop Idol (Nova Zelanda i Regne Unit) o Star Search (Estats Units). “Eufòria també ha aportat les seves, convertint-se en un format diferent, de la mateixa manera que ho van fer incomptables formats creats després d’Operación Triunfo”, i esmenta Factor X, Got Talent, The X Factor, American Idol o The Voice.

Finalment, Veranda apunta que els seus serveis jurídics estan estudiant les accions legals pertinents “per garantir la defensa dels legítims interessos de la nostra empresa, així com la dels extraordinaris professionals que treballen amb nosaltres i la dignitat professional dels quals s’ha qüestionat amb tanta arrogància, de forma pública i gratuïta”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram