La jornada Catalunya, país de ràdio, celebrada dissabte a l’Ametlla de Mar, va servir per reivindicar la vigència del mitjà i la seva importància per al país, tant a nivell local com nacional, com a element vertebrador i de cohesió de la societat. Organitzada per la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya (FMCLCat), la trobada va reunir una seixantena de representants del teixit radiofònic català.

“Som especialistes en informació de proximitat, aquesta és la clau que ens fa necessaris. Dinamitzem la societat, la vida associativa i cultural. Cal seguir plantejant un model comunicatiu de baix a dalt”, va ressaltar Manel Ramon, director de Ràdio Amposta i president de la FMCLCat en la taula rodona sobre la ràdio de proximitat.

Per la seva part, Francesc Pena, conseller delegat de la Xarxa Audiovisual Local, va posar l’accent en la responsabilitat de servei públic: “La ràdio i la televisió locals som a la primera línia de cohesió i integració, i aquesta és la responsabilitat de servei públic que hem d’exercir”, va assenyalar.

“El nostre mitjà no ha de ser un projecte personal. No s’ha de pensar només en el que ens agrada, sinó en el que vol i necessita la ciutadania, evitant radiofórmules musicals o reemissions de canals privats, i mantenint l’equilibri entre professionalització i voluntariat”, va afegir Pena.

Posteriorment, en la taula sobre la ràdio nacional, els ponents van coincidir que el mitjà viu una època daurada que internet i les noves tecnologies ajuden a engrandir. El director de Catalunya Ràdio, Fèlix Riera, va subratllar la necessitat que els mitjans públics ampliïn la missió de servei públic ara que hi ha una oferta en català més gran.

En aquest sentit, Riera cal “tenir presència a tots els àmbits tecnològics que garanteixin i facilitin l’accés de tothom als continguts; fer evolucionar el paper de mitjà públic, passant a ser més actor de les coses que el país fa i es fan al país; tenir una dimensió més oberta a altres realitats comunicatives (tant del món local com de l’àmbit internacional); liderar el desplegament tècnic i a les xarxes socials, potenciant l’experiència del directe i del temps real; i ser eficients en la gestió dels recursos públics”.