Els usuaris que els mitjans de comunicació reben provinents de les xarxes socials va disminuint de manera més o menys pronunciada. Segons l’empresa tecnològica Chartbeat, el 2023, el trànsit de Facebook als webs de notícies va caure un 48%; el d’X ho va fer un 27%, i el d’Instagram un 10%.
Una situació que preocupa la majoria dels responsables dels mitjans participants en el darrer Digital News Report de l’Institut Reuters. En concret, un 63% dels 314 consellers delegats, directors i caps enquestats així ho admeten.
Per fer-hi front, un 77% respon que se centrarà més en els seus canals directes per arribar a l’audiència (web, aplicacions, butlletins, pòdcasts), el 22% retallarà despeses en xarxes, un 20% provarà amb plataformes alternatives, i un 17% invertirà més en màrqueting.
Les apps de missatgeria i les plataformes de vídeo guanyen audiència
L’informe anual de l’Institut Reuters atribueix el descens, per una banda, a la migració dels usuaris cap a les aplicacions de missatgeria davant la “toxicitat” de moltes converses sobre notícies i política a les xarxes. I per l’altra, a l’enfortiment de plataformes basades en el vídeo com YouTube i TikTok, que creixen com a principal via d’accés a la informació entre les audiències joves.
Així doncs, els responsables de mitjans enquestats per l’Institut Reuters assenyalen que planegen invertir més recursos en WhatsApp, TikTok, Google Search, YouTube i LinkedIn (en aquest ordre).