Els hàbits de consum dels mitjans estan canviant ràpidament, i el paper va cedint terreny al format digital via ordinador o dispositius mòbils. Això fa que molts projectes neixin directament digitals i que d’altres amb anys d’experiència en paper facin el salt. Aquest és el cas de la revista RockZone, que amb el seu número 100 ha deixat els quioscos per fer-se digital i, a més, gratuïta.

En la nova etapa, que permet oferir més pàgines de continguts ja que no hi ha les limitacions d’espai del paper, la publicació està disponible per a dispositius AppleAndroid, al seu web, a Issuu, i properament a la plataforma sueca Ztory, una mena d’Spotify de revistes que aterrarà a l’Estat al març.

L’abandó del paper de RockZone, editada per Editorial 5150, també s’ha produït per l’increment dels costos de producció i distribució i per la davallada dels ingressos de vendes a quiosc i publicitat, així que s’ha decidit fer el salt abans que ambdues corbes es creuessin, segons explica el seu director, Jordi Meya.

La mesura, admet, l’haurien acabat adoptant en un o dos anys, però s’ha aprofitat a fer-la coincidir amb l’efemèride del número 100. Un altre factor que s’ha considerat és el de fer el salt abans que altres publicacions de la competència, la qual cosa els posiciona amb avantatge de cara al futur.

Evolució amb els hàbits de consum

Des dels seus inicis, RockZone sempre ha anat adaptant-se als hàbits de consum dels seus joves lectors, tant musicals com informatius. La publicació, sorgida de les cendres de RockSound, va néixer el febrer del 2005 com a revista en paper amb un CD de regal; el 2008 va decidir suprimir el cost del CD davant la facilitar d’accedir a internet a les cançons dels grups que apareixien a la revista; el gener de l’any passat va llançar l’edició digital de pagament per a dispositius mòbils, i ara ha deixat definitivament el paper i s’ha fet gratuïta.

El pas al nou model de negoci tampoc ha estat un salt al buit per a l’editora barcelonina. Els anunciants cada vegada tenen menys pressupost per invertir en publicitat, però les úniques partides que incrementen són per al producte digital. Així doncs, els responsables de RockZone van sondejar els seus clients, rebent una resposta positiva per al canvi: en el primer exemplar únicament digital i gratuït, el cost de producció ha quedat compensat amb la publicitat.

Aquí cal tenir en compte que el tipus d’anunciants d’una revista musical com aquesta, a diferència d’altres sectors de la publicitat, fa temps que s’està adaptant als nous temps per arribar al seu target, un públic jove que pràcticament només consumeix en digital.