La UTECA – Unió de Televisions Comercials en Obert considera “imprescindible” que el Govern espanyol rebaixi el llindar de seguidors i de facturació perquè un influenciador sigui categoritzat com a usuari d’especial rellevància (UER) en les plataformes d’intercanvi de vídeo, qualificació que obligaria al compliment de la Llei general de comunicació audiovisual en matèria de continguts, publicitat i protecció al menor.

En concret, la patronal de les TV privades ha proposat que es consideri usuaris d’especial rellevància els influenciadors amb almenys 100.000 seguidors en el conjunt de plataformes i un mínim de 100.000 euros de facturació anual tant en metàl·lic com en espècie.

El Projecte de reial decret amb què treballa el Ministeri de Transformació Digital per regular els requisits per ser considerat UER fixa el llindar en 2 milions de seguidors en almenys una plataforma i 500.000 euros de facturació anual.

“Unes xifres que deixen fora la gran majoria dels influencers, que amb una menor base de seguidors tenen una alta capacitat de prescripció i desenvolupen una recurrent activitat publicitària i de creació de continguts”, assenyala la UTECA. Per a la patronal, de mantenir-se els llindars que planteja el Ministeri, “l’intent de regulació serà irrellevant i no tindrà cap impacte”.

Demana que s’aprofiti l’oportunitat

En un comunicat, l’associació de televisions privades remarca que tant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència com l’Associació d’Usuaris de la Comunicació s’han manifestat de manera similar.

La UTECA considera que el Projecte de reial decret és una “oportunitat única” que s’ha d’aprofitar. “Si la regulació vol assolir l’objectiu de reduir considerablement l’actual situació de difusió sense control de continguts audiovisuals i comunicacions publicitàries perjudicials en plataformes com Tik Tok o Instagram, el Govern ha d’ampliar considerablement el nombre d’influencers obligats a complir la llei”, apunta en un comunicat.

Finalment, la UTECA també demana que quan les operadores de televisió actuïn com els influencers, pujant programes i continguts per ser compartits en plataformes d’intercanvi de vídeo, tinguin “idèntiques obligacions, en cap cas superiors”, que els usuaris especials rellevància, els quals recorda, “de vegades reuneixen fins i tot un major nombre de seguidors”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram