El 2023, les tres principals televisions públiques catalanes van destinar a les dones el 38% del temps de paraula en els informatius, un increment de 13,1 punts respecte del percentatge de 2008 (el 24,9%), segons un estudi realitzat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya.

En concret, l’any passat, la presència de dones als informatius va ser del 40,4% a TVE Catalunya (17,5 punts percentuals més que fa 15 anys); del 37,9% a betevé (+6,6), i del 35,3% a TV3 (+13,1).

“Les dades recollides pel CAC aquests últims 15 anys demostren la rellevància de la legislació per a la igualtat efectiva entre homes i dones”, destaca Laura Pinyol, consellera del CAC responsable d’infància i gènere. Segons la periodista, aquest creixement “no és només fruit de la sensibilització social” i recull la “determinació política que la presència de les dones es vegi reflectida en mesures d’equitat real com representa l’exigència de la paritat en alguns àmbits”.

L’informe constata que el motor que ha impulsat la presència de les dones als teleinformatius ha estat la política, que és l’àmbit on s’ha registrat un creixement més pronunciat. Així, l’any passat, TV3 va dedicar a les dones polítiques un 40,9% del temps de paraula dels informatius (25,3 punts més que el 2008); betevé el 38,3% (+18,7), i TVE Catalunya el 38% (+24,1).

“La política, per tant, és un exemple clar que, quan les dones per llei tenen més representació, aquesta realitat es veu reflectida en veu pròpia, encara que les dades ens indiquin que seguim lluny de la igualtat i que mai es pot abaixar la guàrdia”, apunta Pinyol.

Pel que fa a l’àmbit de cultura i comunicació, el temps de paraula de les dones en 15 anys ha crescut considerablement a TVE Catalunya, amb el 40,2% l’any passat (+21,5), i TV3, amb un 36,8% (+16). En canvi, retrocedeix a betevé, on es registra un 28,3% (–9,7).

El CAC també destaca el creixement a l’hora de comptar amb veus de dones representants de l’àmbit universitats i ensenyament. Més concretament, el temps de paraula el 2023 en els informatius de betevé va ser del 60% (+44,3); a TVE Catalunya del 59,4% (+25,5), i a TV3 del 40% (+20,1).

Finalment, l’estudi indica que, en el camp d’economia i negocis, la presència de les dones als teleinformatius catalans en línies generals pràcticament no ha evolucionat en 15 anys. Així, el 2023, el temps de paraula a betevé va ser del 39,2% (+9,2); a TV3 del 21,2% (+0,8), i a TVE Catalunya del 16,7% (–5,3).

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram