La Xarxa de Comunicació Local va presentar aquest dimecres en el marc del Mercat Audiovisual de Catalunya un seguit d’innovacions tecnològiques que s’implementaran al llarg de l’any, les quals suposaran un significatiu salt de qualitat per a les televisions i les ràdios adherides.

Per una banda, la plataforma abandonarà la tecnologia per satèl·lit actual i implementarà la fibra òptica com a nou sistema per emetre i intercanviar continguts entre La Xarxa i els mitjans adherits i entre aquests. Segons el seu responsable d’infraestructures, Xavier Cabestany, amb la fibra s’aconseguirà “més interactivitat i agilitat”, i es potenciarà la dimensió territorial de la comunicació de proximitat.

La Xarxa destaca que la fibra òptica evita els retards en la recepció del senyal i la seva implementació permetrà als mitjans locals realitzar diverses connexions simultànies en directe des de diferents punts del país.

El seu desplegament, que es realitzarà entre setembre i octubre, suposa una inversió de 2,7 milions d’euros en quatre anys.

La Xarxa al núvol

Per altra banda, aquest mes es posarà en marxa Xarxa Mèdia, una aplicació al núvol que integra totes les eines d’intercanvi de continguts i serveis que té disponibles acutalment, la qual centralitzarà tota l’oferta de la plataforma en un únic entorn integrat.

Aquesta aplicació també permetrà vehicular les necessitats de televisions i ràdios locals més enllà dels continguts, com ara la petició de material tècnic, les incidències tècniques o la gravació de falques.

Segons el cap de Digital Mèdia de La Xarxa, Miquel Herrada, amb aquesta plataforma “millorarà l’eficiència dels processos” amb la idea d’enfortir encara més la “sala de màquines” del model de treball en xarxa entre les televisions i ràdios locals del país, que cada any s’intercanvien unes 30.000 peces informatives de vídeo i més de 19.000 arxius d’àudio.

Mesurament de l’audiència de TV

Una altra novetat és la posada en marxa també aquest mes d’un sistema de mesurament del consum televisiu a partir d’una aplicació per a aparells compatibles amb HbbTV, així com un entorn per visualitzar aquestes dades en temps real. 

D’aquesta manera, les televisions locals podran obtenir dades de manera estable sobre el comportament de l’audiència durant l’emissió en TDT i streaming, i alhora creuar aquesta informació amb l’activitat del públic a Twitter. Amb aquest nou servei, La Xarxa vol oferir un “indicador útil” per conèixer com es comporten les audiències i prendre decisions sobre la programació i, si s’escau, també el model de negoci.