La Xarxa+ és el colofó d’una llarga trajectòria innovadora per part de l’audiovisual de proximitat.

En aquest breu temps, La Xarxa+ ha generat molt d’interès per part dels usuaris i, també, del sector. Una prova d’això és la distinció amb el Premi a la Innovació 2023 atorgat per Ràdio Associació de Catalunya, que ha valorat la importància de la plataforma per posicionar en el món digital els continguts en català que produeix l’audiovisual de proximitat. Un reconeixement que se suma al que La Xarxa+ va obtenir de la mà del finançament provinent dels fons europeus Next Generation.

L’aposta de la Xarxa Audiovisual Local per la transformació digital queda clara amb el desenvolupament de La Xarxa+, que posa la tecnologia al servei dels continguts de proximitat per tal d’acostar-los a nous públics i projectar-los més enllà de les seves fronteres tradicionals, amb el segell de qualitat dels mitjans locals del país. Optimitzant l’experiència per a cada dispositiu, sigui on sigui, arreu del món.

La Xarxa+ explota les darreres tecnologies en l’àmbit de la distribució digital de vídeo i àudio, oferint una experiència d’usuari ajustada a les expectatives dels nadius digitals, acostumats a les grans plataformes globals. Permet consumir continguts en directe i sota demanda des de tots els dispositius connectats, incloses les smart TV. I, per damunt de tot, posa els usuaris al centre, oferint opcions de personalització dels continguts i les interfícies en funció de les preferències de cada persona: el seu municipi, els seus canals locals preferits, els seus temes d’interès, els seus consums més habituals, el que ho està petant en cada moment, etc.

La plataforma de l’audiovisual de proximitat incorpora algoritmes de recomanació automàtics que, nodrits amb l’historial de consum de cada usuari, van perfeccionant els motors de descoberta de nous continguts. Però no només això: La Xarxa+ té un equip humà de curació de continguts que dona ànima i caràcter propi a la presentació del catàleg. Aposta per la intel·ligència i sensibilitat humana, no només l’artificial!

La plataforma és el colofó, per ara, d’una llarga trajectòria innovadora per part de l’audiovisual de proximitat. La innovació, d’alguna manera, està en l’ADN de La Xarxa, i ha caracteritzat els seus esforços per avançar-se a les tendències tecnològiques més actuals a la recerca d’oferir el millor servei públic als mitjans de proximitat.

Iniciativa pionera

En els últims anys, La Xarxa ha desplegat moltes solucions innovadores.

Des de l’arrencada pionera de la plataforma xip/tv, a disposició de les televisions locals, passant pel precedent d’una OTT de nínxol orientada als esports i els castells com va ser Xala!, la història és llarga i està farcida d’episodis. Un dels més importants, pel repte tecnològic que va suposar, va ser el desplegament a partir del 2015 d’una anella de fibra òptica que intercomunica totes les ràdios i televisions locals adherides a La Xarxa. La infraestructura va substituir el costós i unidireccional satèl·lit com a mètode de distribució de continguts, ampliant a la màxima potència les seves funcionalitats. Va permetre, entre altres coses, construir grups de distribució territorialitzats, descentralitzar la xarxa fent que tots els seus nodes tinguessin capacitat de ser capçalera d’emissions, obrir la porta a les multidistribucions simultànies, etc. En definitiva, va servir per bastir un sistema de contribució i distribució de continguts audiovisuals en directe més horitzontal, distribuït, multidireccional i amb màxima capacitat i flexibilitat. Un sistema d’alta complexitat, amb pocs referents semblants al món.

L’altra pota tecnològica innovadora de La Xarxa és la plataforma xarxamèdia.cat, recentment renovada. Una plataforma al núvol que gestiona diàriament els intercanvis de continguts –notícies, programes, promocions i altres– que produeix La Xarxa i totes les seves ràdios i televisions adherides. Opera com un marketplace gegant que mou centenars d’arxius cada dia, tant vídeos com àudios, i que fa màgia: els transcodifica als formats de treball de cada mitjà i els serveix de forma automatitzada i programada, en funció de les seleccions que fa cadascú. Sense aquesta eina, la feina de coproducció diària de continguts de La Xarxa i les seves entitats adherides seria impossible.

Solucions innovadores

La Xarxa+ ha estat distingida amb el Premi a la innovació de Ràdio Associació de Catalunya.

En els últims anys, La Xarxa ha desplegat moltes altres solucions innovadores, col·laborant amb empreses tecnològiques del nostre entorn i posicionant l’audiovisual de proximitat com un motor de dinamisme dins del sector. És el cas del sistema de mesurament dels consums televisius basat en HbbTV (televisió híbrida), que permet monitorar en temps real l’audiència de les televisions locals a través dels televisors connectats i s’ha convertit en una eina principal per a la presa de decisions. El sistema HbbTV permet, també, desplegar les capacitats de l’addressable TV en forma de campanyes interactives per a les emissions en TDT, explotant les possibilitats de segmentació de les audiències. La Xarxa posa a disposició de les televisions locals la potència del big data aplicada al coneixement dels usuaris i dels seus patrons de consum per avançar en el camí de la personalització de l’oferta i de la millora de la interactivitat.

Els mitjans de proximitat també han apostat decididament, i des de fa molt de temps, per les tecnologies 4G i 5G per fer connexions en directe des de l’exterior, sigui amb motxilles o amb dispositius mòbils lleugers. Això ha permès fer desplegaments molt ràpids i lleugers per tot el territori per fer contribucions en directe, amb la màxima versatilitat, reduint costos i sense renunciar a la qualitat. En aquesta línia, La Xarxa ha participat en una prova pilot del programa 5G Catalunya, amb betevé i altres socis, per explorar les capacitats de la xarxa 5G per fer realitzacions multicàmera en directe sense desplaçar equips de producció pesats. Un projecte que ha estat guardonat amb el GSMA Foundry Excellence Award 2023.

 

Article publicat al número de primavera 2023 de la revista Comunicació 21.

 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram