L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació ha alertat que la crisi sanitària pel coronavirus “posa en greu perill tots els sectors”, però “molt especialment” el de la premsa de proximitat. Per això, demana a les administracions una sèrie de mesures amb caràcter d’urgència per millorar la liquiditat i el finançament a curt termini de les editores.

L’AMIC recorda que la pandèmia arriba en el “pitjor moment”, quan els mitjans venen d’uns anys “molt durs” després de la crisi de 2008 i es troben en procés de transformació del negoci. “Ara que en la fragilitat anàvem trobant l’equilibri i la viabilitat pels nostres mitjans, ens arriba aquest sotrac”, lamenta.

L’entitat posa sobre la taula “la gran contradicció”. El fet de ser “imprescindibles” per informar i acompanyar la ciutadania; l’augment del volum de feina en unes condicions difícils per l’increment del consum de mitjans, al mateix temps que s’ha aturat l’economia i els ingressos publicitaris han caigut dràsticament.

Davant d’aquest panorama, l’AMIC fa una sèrie de peticions a les administracions:

  • Que es consideri un sector bàsic i estratègic, com reconeix la llei, afectat de ple per aquesta crisi sanitària de la Covid-19, igual com per exemple ho és la restauració o el turisme.
  • Suspendre de forma imminent i per un termini no inferior a tres mesos el pagament d’impostos i cotitzacions de la Seguretat Social per a empreses i autònoms.
  • Agilitzar els tràmits dels ERTO per causa major, sense interpretacions ni restriccions.
  • Una moratòria en el pagament de crèdit, sobretot en el retorn de capital.
  • Crèdits de bancs amb garanties públiques, agilitzar la tramitació i concessió, i relaxar-ne els paràmetres de risc.
  • Ajuts a la reactivació de l’activitat per quan s’iniciï la recuperació.
  • Accelerar el pagament de subvencions concedides i campanyes publicitàries institucionals i, per aquest any, ampliar els imports dels ajuts.
  • Agilitzar i no congelar els tràmits per als ajuts estructurals del 2020 i obrir els de projectes.

L’AMIC també exigeix que les administracions catalanes (Generalitat, diputacions, consells comarcals, ajuntaments i organismes públics) utilitzin els mitjans d’informació com a vehicle de comunicació i publicitat, incrementant les insercions publicitàries per ajudar a “pal·liar” la caiguda de publicitat privada. Segons l’entitat, això representaria “una prova del seu compromís amb la llibertat de premsa”.