El president de Planeta creu que la premsa de paper no desapareixerà durant els pròxims 15 anys, però sí que canviarà molt en relació a l’actualitat. José Manuel Lara Bosch augura un escenari sense tantes capçaleres, amb només dos o tres diaris d’àmbit estatal i amb una difusió menor de 40.000 o 50.000 exemplars. Lara creu que la premsa evolucionarà cap a l’anàlisi i les opinions, en un format destinat a un públic minoritari, de nivell econòmic i cultural alt, amb un preu més elevat i amb publicitat dirigida directament a aquestes minories.

En aquest sentit, Lara augura que els mitjans hauran d’afrontar diversos canvis, perquè la societat ara està “hiperinformada” i amb les noves tecnologies té accés a continguts per diversos canals, de manera que “cada vegada és més difícil pensar que la gent pagarà per la informació si la pot tenir gratuïtament”. En aquest sentit, el president de Planeta adverteix que la gent prefereix productes gratuïts tot i saber que perd qualitat.

D’altra banda, José Manuel Lara considera que, tot i que els mitjans siguin un negoci i el seu negoci sigui l’audiència, “no s’hi val tot” per aconseguir aquesta audiència. En aquest sentit, el president de Planeta demana als mitjans que s’autolimitin per la seva pròpia seguretat.

En una intervenció aquest dimecres sobre el futur dels mitjans de comunicació al Foro Empresa 2010 que es va celebrar a Saragossa, Lara va explicar que, després de la crisi, els mitjans saben que l’escenari que hi ha a l’altre costat del túnel no serà igual que el que hi havia abans d’entrar-hi, però que encara ningú sap com serà el nou escenari “perquè hi ha molta boira”.

Per Lara Bosch, el client és l’únic que mana, i perdre audiència és qüestió només de dies i setmanes, de manera que s’ha de saber encertar amb el producte. El president de Planeta destaca l’“enorme influència” dels mitjans, però també reconeix que al capdavall qui acaba creant l’estat d’opinió és la gent del carrer, això sí, diu, “molt influïda” pels mitjans.