El 2021, Catalunya comptava amb 3.609 empreses de la indústria audiovisual, les quals van facturar 6.703 milions d’euros i van donar feina a unes 31.000 persones. Així ho indica un estudi d’ACCIÓ – Agència per la Competitivitat de l’Empresa fet públic aquest dimarts coincidint amb la inauguració de la fira internacional ISE (Integrated Systems Europe) que se celebra a Barcelona.

El treball destaca que el 2021 l’audiovisual català tenia 213 start-ups (un 11% de les 1.900 registrades al país), xifra que representa gairebé el doble que cinc anys enrere.

L’estudi estableix tres grans segments de negoci. El de l’entreteniment audiovisual compta amb 1.214 empreses, 12.119 treballadors i la facturació agregada més alta, de 3.455 milions. El document ho atribueix a la importància que té el subsector de la producció audiovisual, amb el 66% de la facturació total.

Per la seva part, el segment de la comunicació corporativa, publicitat i esdeveniments suma 2.168 empreses, 14.277 treballadors i una facturació de 2.655 milions.

El tercer segment és el dels mitjans de comunicació, amb 227 empreses, 4.604 treballadors i una facturació agregada de 592 milions d’euros.

Mirada internacional

L’informe també apunta que Catalunya va captar 47 milions d’euros d’inversió estrangera el 2021 en el sector audiovisual, superant els 43,3 milions de 2019, abans de la pandèmia, i assolint el millor registre de la sèrie històrica.

En els darrers cinc anys, en el període 2017-2021, Catalunya va rebre 54 projectes que van captar 167 milions d’inversió estrangera i generar 2.774 llocs de treball. En aquest interval, els projectes van créixer un 30%, el capital invertit el 167%, i l’ocupació un 62%.

L’informe també recull algunes oportunitats de negoci internacional destacades en termes de videojocs, continguts digitals o en transformació digital. En aquest sentit, es considera que els països amb més oportunitats de negoci per a les empreses catalanes són Finlàndia, França, Itàlia, Països Baixos, Alemanya, Regne Unit, Estats Units, Austràlia, Japó, Corea del Sud, Singapur i la Xina.

Impuls al sector a l’ISE

ACCIÓ organitza el pavelló de Catalunya a l’ISE, que compta amb 30 empreses catalanes del sector audiovisual. L’objectiu és que trobin inversors, coneguin socis i nous clients, guanyin visibilitat i obrin nous mercats internacionals.

Les empreses participants, són: TMM Group, Watchity, Ebantic Systems, Sinfonia Tecnica, SeeSound, Ledscontrol, Eurecat, la Comunitat RIS3CAT Media, Blau Solutions, IZI, Albadalejo AV Solutions, Tivify, Motilde, Camaleonic Analytics, Marvut Technologies, ADTEL, NRDMultimedia, Lavinia Services, Waital Technologies, Alcafilms, Padcelona, SEVASA, BAU Arts and Design College of Barcelona, WindowSight, iDISC Information Technologies, Octocamvision, SONO Tecnologia Audiovisual, Broomx, Linking Realities i JCS Multimedia Design.

“Volem que l’ISE creixi a Catalunya, i aprofitar tot el potencial d’aquest congrés, que porta a Barcelona les empreses líders del sector, per a fer créixer amb ell l’audiovisual català”, ha assenyalat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió.

Segons ha dit, l’esdeveniment “aporta un valor afegit per atraure nous projectes d’inversió a Catalunya”, així com per “augmentar el nombre d’start-ups catalanes en aquest àmbit”.

Torrent ha subratllat que acollir l’ISE “consolida Catalunya com a espai de referència a Europa en el sector digital i audiovisual, i situa Barcelona com una de les capitals del món tecnològic”.