L’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC), l’Associació Catalana de la Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals (ACPG) i l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) estan treballant en un quiosc digital que es posarà en marxa “en els propers mesos”. Així ho va confirmar el passat dimarts el president de la primera, Carles Ayats.

En declaracions a La Xarxa, Ayats explicava que, de la mateixa manera que s’estan reformulant altres àmbits del sector, també cal buscar fórmules alternatives a la distribució de la premsa davant el continuat tancament de quioscos.

Malgrat reconèixer que aquestes alternatives encara no compensen la pèrdua de vendes, amb el quiosc digital de les tres associacions s’espera que “serveixi en part” per posar a disposició dels lectors aquestes publicacions. En aquest sentit, Ayats destaca que a Catalunya es fa bona premsa, però si falla el punt de venda final té difícil la seva continuïtat.

Tancament de quioscos

En els darrers set anys, la pèrdua de vendes en alguns quioscos arriba al 40%, fet que ha provocat que, a Barcelona, uns 80 establiments (el 20% de 400) s’hagin vist obligats a tancar en l’última dècada, informa La Xarxa. Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament i els quiosquers estan renegociant les noves concessions per tal de reflotar aquests negocis. A la resta de la demarcació, la xifra de tancaments arriba al 40% en els darrers set anys.

A banda, els quiosquers també demanen renegociar les condicions de les fiances i els ports que els imposen les quatre grans distribuïdores de premsa. Actualment paguen una mitjana de 140 euros setmanals que els deixen un marge de benefici d’entre el 17 i el 20%. Amb aquestes condicions i la davallada de vendes, els quiosquers asseguren que el model de negoci és insostenible.

Els venedors afegeixen que a la caiguda de la facturació també hi contribueixen la irrupció de la premsa gratuïta, la distribució gratuïta de premsa de pagament i els mitjans digitals.