Carles Cuní, Eduard Pujol, Roger Loppacher i Fèlix Riera.

La 15a edició del Fòrum de la Comunicació de Catalunya que organitza el Consell de l’Audiovisual ha reunit aquest dijous Eduard Pujol, director de RAC1; Fèlix Riera, director de Catalunya Ràdio, i Carles Cuní, cofundador del grup Flaix. Durant la sessió, els tres han destacat la bona salut que té actualment la ràdio en català, i han coincidit en què el futur del mitjà passa per la seva capacitat d’adaptació a internet.

Durant la seva intervenció en el Fòrum, Eduard Pujol ha afirmat que els internautes consumeixen més ràdio que el públic en general i que ja no ho fan exclusivament en directe. “La ràdio ha enterrat la tirania del directe”, ha dit al respecte. En aquest sentit, Pujol ha assegurat que RAC1 produeix tres milions de podcasts al mes: “Amb una mitjana de 20 minuts per podcast significa que distribuïm un milió d’hores de contingut de ràdio al mes”, ha destacat.

Per la seva part, Fèlix Riera ha coincidit en què “ja no es pot fer ràdio d’esquenes a la digitalització” i ha ressaltat que, actualment, a banda d’escoltar-se, la ràdio també es llegeix, tot destacant les bones xifres d’audiència dels seus mitjans digitals. A més, el director de Catalunya Ràdio ha explicat que l’adaptació radiofònica a l’entorn digital també implica un canvi en la publicitat.

Carles Cuní ha corroborat la importància de l’adaptació de la ràdio a l’àmbit digital, però ha destacat la dificultat per monetitzar els nous productes que es distribueixen a la xarxa: “Avui en dia poden obrir-se tantes ràdios per internet com es vulgui, perquè no cal llicència, però, en canvi, veiem que només triomfem aquelles que estan associades a ràdios tradicionals”, ha remarcat.

En la presentació de l’acte, el president del CAC, Roger Loppacher, ha destacat l’impacte social i la influència a l’hora de marcar l’agenda informativa que té el mitjà. “La ràdio s’ha sabut adaptar a cada moment i ha demostrat tenir una salut de ferro”, ha assegurat. A més, ha ressaltat que és el mitjà on la presència del català presenta una situació més equilibrada respecte al castellà. En aquest sentit, ha recordat que la ràdio en català té una audiència de 2,5 milions de persones, al 66% dels oients.