La tendència a la baixa de l’anterior onada del Baròmetre es reprodueix en la cinquena i, tot i que de forma molt minsa, les publicacions periòdiques tornen a perdre lectors. En concret, han comptabilitzat 4.176.000 lectors, 3.000 menys que en l’anterior onada, mentre que la penetració entre la ciutadania ha passat del 65,1% al 65.

Malgrat que la xifra és petita, sobretot si es compara amb l’anterior onada, quan el descens va ser de 26.000 lectors, es trenca la tendència a l’alça establerta a partir de la tercera onada del 2009 del Baròmetre, corresponent a l’any mòbil maig 2008-abril 2009, la darrera en què les publicacions periòdiques van perdre audiència.

Aleshores, es van comptabilitzar 3.802.000 lectors, amb una penetració del consum entre la població del 61%. Després, tot han estat increments, més o menys pronunciats, fins arribar als 4.205.000 lectors i una penetració del 65,5% assolits en la tercera onada del 2010. En dues onades, s’han perdut 29.000 lectors i mig punt en penetració.

Amb tot, les xifres de la cinquena onada del 2010 continuen sent superiors respecte a les de fa un any, ja que ara hi ha 131.000 lectors més que aleshores, quan hi havia un percentatge de penetració del 63,8%, inferior al 65% actual.

La bona salut de les publicacions de proximitat

En aquesta cinquena onada del 2010 del Baròmetre continua destacant la bona salut de les publicacions de proximitat en català. En concret, entre les 20 primeres publicacions setmanals i quinzenals més llegides a Catalunya, es manté la tendència d’haver-n’hi set en català.

Si focalitzem més en el territori, trobem que entre els deu setmanaris i quinzenals més llegits a la demarcació de Tarragona continua havent-n’hi sis en català, mentre que entre les deu publicacions mensuals més llegides a Girona n’hi ha set en català. A Lleida, Comarques de Ponent i del Pirineu és la publicació setmanal i quinzenal més llegida, mentre que Cafè amb Llet i La Borrufa són les capçaleres mensuals més llegides a les demarcacions de Girona i Lleida, respectivament.

Publicacions setmanals i quinzenals

A Catalunya, el rànquing de les publicacions setmanals i quinzenals més llegides el continuen encapçalant les revistes del cor: Pronto, Hola, Lecturas, Cuore i Diez Minutos.

En sisè lloc trobem El 9 Nou, que consolida la posició obtinguda en l’anterior onada amb 136.000 lectors (en suma 16.000 més), amplia diferències amb la setena, Semana (123.000), i les retalla amb la cinquena, Diez Minutos (143.000).

A més, com sempre destaquem, entre les 20 primeres publicacions setmanals i quinzenals més llegides continua havent-n’hi set en català. A part d’El 9 Nou, en novena posició es situa el Tot Mataró i Maresme amb 97.000 lectors (en perd 1.000 i un lloc), mentre que la seva rival, Capgròs Mataró i Maresme, puja una posició, fins a la 12a, amb 91.000 lectors (1.000 més), i torna a escurçar diferències per tercera onada.

Per la seva part, La Fura torna a perdre lectors, ara 4.000 (quedant-se en 83.000) i un lloc, fins al 15è, quan fa poc més d’un any era al novè, i a continuació, amb 69.000 lectors, trobem Reclam Osona Ripollès (en perd 1.000) i Revista del Vallès (-2.000). Tancant el Top 20 trobem La Clau amb 57.000 lectors (+3.000), que puja dues posicions.

A Tarragona, en tercera posició es manté la gratuïta quinzenal L’Estel Terres Ebrenques amb 29.000 lectors (en guanya 3.000 després de mig any perdent-ne), i per darrera es posiciona la quinzenal gratuïta La Ciutat de Tarragona, que puja tres posicions gràcies a sumar 6.000 lectors, fins a 27.000.

En cinquè lloc trobem El Vallenc, que amb 24.000 lectors (+2.000) perd una posició, i en sisè La Vila, que suma 19.000 lectors (-1.000), tot i que puja dos llocs. Per darrere es situa La Fura, que continua a la baixa, ara amb 18.000 lectors (en torna a perdre 3.000) i baixa del cinquè al vuitè lloc. Tancant el Top 10 tarragoní, trobem La Veu de l’Ebre amb 13.000 lectors, recuperant els 1.000 que va perdre en l’anterior onada.

A Lleida, la quinzenal Comarques de Ponent i del Pirineu continua una onada més al capdavant del rànquing amb 54.000 lectors (1.000), i es distancia una mica més de la segona, Pronto (37.000). Per la seva banda, Groc continua en la cinquena posició amb 17.000 lectors (es manté), mentre que la gratuïta quinzenal Noguera Magazín es consolida en sisè lloc amb 14.000 lectors. A contuniació trobem Som Garrigues, que conserva els 11.000 lectors de fa quatre onades, però guanya dues posicions a costa de Diez Minutos i Interviú.

A Girona, el Setmanari de l’Alt Empordà manté la segona posició, aconseguida en l’anterior onada en què va desplaçar l’Hola, guanyant 1.000 lectors fins als 50.000. També manté el quart aconseguit en la darrera onada l’Hora Nova amb 41.000 lectors (en torna a guanyar 5.000). Per la seva part, La Comarca d’Olot amb 24.000 lectors (1.000 menys) baixa un lloc fins al setè, mentre que La Garrotxa, amb 21.000 lectors (-1.000) continua vuitena.

A Barcelona, El 9 Nou es manté en la cinquena posició i el Tot Mataró i Maresme en la setena, mentre que el Capgròs Mataró i Maresme perd un lloc i es situa desè.

Publicacions mensuals

En les publicacions mensuals, destaca la pujada de Sàpiens, que després d’uns mesos en quart lloc, finalment ha aconseguit pujar a la tercera posició. En concret, Sàpiens ha aconseguit en aquesta cinquena onada 132.000 lectors, 5.000 més que en l’anterior, i ha avançat Mi bebé y yo (128.000). Els dos primers llocs continuen sent, a molta distància, per a Muy Interesante (298.000) i National Geographic (274.000).

Per la següent publicació en català en el rànquing total, cal anar bastant més enrere, fins a la 20, on trobem Descobrir Catalunya amb 57.000 lectors (4.000 més), que perd una posició. Per la seva part, la revista de la Selva i Alt Maresme Cafè amb llet, surt del Top 20, perdent tres posicions, fins a la 22a, després de perdre 2.000 lectors i quedar-se amb 55.000.

A Girona, cal destacar, com ja hem comentat abans, que de les primeres deu revistes mensuals continua havent-n’hi set en català. El primer lloc és per Cafè amb llet amb 38.000 lectors (en perd 1.000). En tercer lloc trobem Actual (Blanes) amb 30.000 lectors (-1.000), que puja una posició en detriment de National Geographic. I del cinquè al setè lloc trobem el Nou Palafrugell amb 23.000 lectors (en torna a guanyar 1.000), que puja una posició; L’Ham amb 21.000 (-2.000), que perd un lloc; i Sàpiens amb 18.000 (es manté).

Després, en novè i desè lloc, amb 16.000 lectors, trobem Els Colors del Pla de l’Estany (-2.000) i Mou-te (es manté), que puja una posició en detriment de La Tira de Promocions (15.000 lectors, 1.000 menys).

A Lleida, La Borrufa continua com la revista més llegida amb 27.000 lectors (2.000 més), i amplia distància amb la segona, Muy Interesante (19.000). Després, entre les deu primeres mensuals en català, en tercer lloc irromp Catalunya amb 14.000 lectors. En cinquè lloc es manté Sàpiens amb i 12.000 lectors (en torna a sumar 1.000), i en vuitè Viure als Pirineus amb 9.000 lectors (+1.000).

A Tarragona la primera publicació mensual en català és la Guia de Reus, tot i que suma 3.000 lectors fins als 23.000 i empata tècnicament amb la segona National Geographic. Després trobem, encara en quart lloc, Cop d’Ull amb 19.000 lectors (3.000 més). Per la seva banda, Revista Cambrils torna a caure al vuitè lloc tot i mantenir el nombre de lectors en 12.000; mentre que Sàpiens manté el novè amb 11.000 lectors (+1.000).

A Barcelona, els tres primers llocs de la classificació es mantenen igual que pel general de Catalunya, amb Sàpiens, recuperant la tercera posició que va perdre a la demarcació en l’anterior onada, amb 91.000 lectors (3.000 més).

Publicacions d’altres periodicitats

En el global de Catalunya, les cinc primeres posicions d’aquest tipus de publicacions continua inamovible: les bimestrals Muy Historia i Altair, l’anual Guía QF, i les trimestrals Cocina Sana y Natural i Vanguardia Dossier.

La primera publicació en català continua sent la bimestral Vèrtex, que amb 32.000 lectors (-1.000) baixa una posició, a la setena. La següent en català la trobem en desè lloc, la quadrimestral gratuïta Pànxing Pirineus amb 30.000 lectors (4.000 més), que puja una posició en detriment de la trimestral gratuïta Peluts (+4.000), tot i que estan tècnicament empatades.

A Barcelona, les sis primeres posicions es mantenen respecte a l’anterior onada. Les cinc primeres són les mateixes que per al global de Catalunya, mentre que la sisena és per a Peluts (29.000 lectors, 1.000 més). En vuitè lloc trobem Vèrtex, amb 22.000 lectors (es manté), que baixa una posició, i en desè Pànxing Pirineus amb 19.000 (+4.000), que puja dues posicions.

A Girona, la primera posició continua per a Muy Historia i Altair, però les següents canvien. La segona és La Revista del Baix Empordà amb 10.000 lectors (+1.000), i la tercera TopGirona amb 9.000 lectors (+1.000), que pugen totes dues una posició en detriment d’Altair. Després trobem Pànxing Pirineus, que manté els 6.000 lectors tot i que puja dues posicions.

A Lleida, després de Muy Historia, en primer lloc, trobem la trimestral Cappont i la bimestral Món Rural, que intercanvien posicions totes dues mantenint-se amb 6.000 lectors. Per darrere, pujant un lloc, es situa Pànxing Pirineus amb 5.000 lectors.

Finalment, a Tarragona, les tres primeres posicions són per Muy Historia, Cocina Sana y Natural (puja un lloc) i Altair (també en puja un). La primera en català és la trimestral Ressò Montrogenc, amb 4.000 lectors (es manté), que perd un lloc fins al sisè.