L’Institut Català de les Empreses Culturals ha traçat un pla d’acció per al 2020 que inclou el llançament de noves línies de suport i actuacions, amb una especial afectació al sector audiovisual, considerat prioritari.

Enguany, l’ICEC disposarà d’un pressupost de 63,6 milions d’euros, un 8,5% més que el de 2017 (el darrer aprovat), dels quals 16,3 milions es destinaran a l’àrea audiovisual i 0,7 a la de cultura digital.

Una de les novetats és una línia de subvenció a la producció i difusió de programes culturals per a la televisió, dotada amb 300.000 euros. L’objectiu és estimular la creació d’espais audiovisuals culturals per ser difosos a través de xarxes i televisió, de manera que contribueixin a la difusió de l’activitat cultural, amb la mirada posada en la creació de nous públics.

Una altra nova línia de subvenció és per a la creació de podcasts culturals en català. Dotada amb 120.000 euros, la voluntat és que serveixi d’estímul a la creació d’un format que l’ICEC considera que té un potencial de creixement enorme a Catalunya. Aquesta línia tindrà dues modalitats: una per a la compra d’equipament per arrencar projectes i una altra per a la generació de contingut.

L’Institut també posarà en marxa una línia de subvenció per a coproduccions internacional minoritàries. La intenció és afavorir el posicionament internacional de les productores i professionals de l’audiovisual català, dotant de múscul projectes amb pressupostos petits.

Una altra nova línia de subvenció és per a projectes de realitat virtual, dotada amb 100.000 euros. L’objectiu és respondre a les noves necessitats del sector de la cultura digital i situar la indústria catalana com a referent en aquest àmbit.

De l’UCI a planta

El sector audiovisual ha passat uns anys molt tocat arran d’uns pressupostos minvats, prorrogats i rematats per la pèrdua de la taxa audiovisual anul·lada pel Tribunal Constitucional. Per això, el pla d’acció posa especial èmfasi en activar la recuperació d’aquest sector. “Hem sortit de l’UCI i aquest any serem a planta”, va il·lustrar dimecres el director de l’ICEC, Miquel Curanta, en la presentació del pla d’acció.

Com a línies estratègiques d’actuació en l’àmbit audiovisual es vol incidir en la producció cinematogràfica, millorant de manera significativa la dotació, i en el desenvolupament dels projectes, amb l’adaptació de les actuacions a les seves necessitats. També es revisarà la línia de suport a la creació de sèries per adaptar-la a una realitat que canvia ràpidament, i es millorarà la dotació per als projectes d’animació.

Enguany l’ICEC també impulsarà la creació d’un fons de foment de programes de televisió que investiguin nous llenguatges per tal d’estimular els nous creadors i formats televisius. El full de ruta de la institució també preveu un pla de finançament per a la renovació del parc de projectors per a les sales de cinema amb tecnologia làser.

En paral·lel, l’Institut Català de les Empreses Culturals està treballant en la conclusió de l’acord marc per a l’audiovisual –previst en la Llei del cinema de Catalunya de 2010–, per tal d’incorporar altres administracions en l’impuls de l’audiovisual. La primera mesura és un estudi sobre l’impacte que genera el sector al país.

Pel que fa a l’àrea de cultura digital, aquest 2020 l’ICEC vol reforçar el seu suport a un sector considerat estratègic. Així doncs, a més de les dues noves línies de subvenció esmentades (a la creació de podcasts en català i a projectes de realitat virtual), es consolidarà la línia d’esdeveniments de cultura digital iniciada l’any 2017 (amb una dotació de 180.000 euros); es mantindrà el suport a esdeveniments considerats clau com el Sónar+D o Gamelab, i s’ampliarà el nombre d’incubadores amb suport de la institució.