Andrea Romera, de Ràdio Ciutat de Badalona.

El pòdcast està revolucionant el nou aparador digital i, de retruc, s’ha convertit en un nou al·licient per a la majoria de ràdios, que veuen una oportunitat per créixer i consolidar el consum d’àudio tant a la carta com en format pòdcast. Des d’aquesta perspectiva, la Xarxa Audiovisual Local lidera una nova estratègia dirigida a les emissores associades per incentivar l’elaboració del pòdcast. La coproducció del pòdcast informatiu es va presentar i acordar en l’Infolocal 2023, i és un objectiu que recull el Pla Estratègic de La Xarxa. Així és com ha nascut l’Infopòdcast, un contingut d’àudio d’informació local que té una durada de tres minuts i que està pensat per ser consumit, prioritàriament, des del mòbil. Una informació de proximitat i a l’abast del consumidor.

Adaptació al format

Quant a l’elaboració i continguts, la XAL ha estipulat uns paràmetres orientatius a seguir per a totes les emissores: des d’informació rellevant d’actualitat del municipi, a l’agenda i, també, informació de servei (farmàcia de guàrdia i necrològiques). David González, de Ràdio Ciutat de Badalona, explica que “en cap cas es tracta d’un butlletí radiofònic, és un nou format més àgil i que permet al consumidor escoltar-lo quan i on vol”. No totes les emissores segueixen la mateixa pauta quant a continguts. N’hi ha de més atrevides. És el cas de Ràdio Cardedeu, qui ha introduït l’humor a l’Infopòdcast. “Volíem que fos un producte que enganxés, tenint en compte que el distribuïm ben d’hora al matí. A més, des de la informació, l’humor li dona un toc més distès”, explica Maria López, de Ràdio Cardedeu.

Hi ha emissores que l’emeten setmanalment. És el cas d’Ona Codinenca. Gemma Permanyer explica que “vam triar l’opció setmanal per explicar, d’una manera diferent a l’informatiu diari que emetem per la ràdio convencional, allò més rellevant de tota una setmana. Ens ha despertat una part creativa a l’equip molt positiva, explorem sense perdre el rigor informatiu”. Fins al punt, diu Permanyer, que “adaptem l’Infopòdcast en format Reel d’Instagram, i a Spotify”.

La difusió, un nou camí

Enric Rubio i Susanna Cabiscol, de Radio Cardedeu.

Més enllà del format i dels continguts, l’Infopòdcast incorpora un nou canal de distribució que és complementari als canals de distribució dels mitjans de comunicació convencionals. Forma part de l’estratègia de l’Infopòdcast: obrir la porta de les ràdios locals a les noves formes de consum d’àudio. González reconeix que “fins ara mai havíem distribuït continguts a través de WhatsApp o Telegram, n’estem aprenent. L’Infopòdcast ens ha regalat aquesta oportunitat. No només està tenint molt bona acollida, sinó que estem sumant nous consumidors que no eren oients de la nostra ràdio”. Així, López afegeix que “estem fidelitzant una nova audiència a través d’aquests nous canals, és una via oberta per explorar nous formats i eixamplar la comunitat”.

Tant González com López aplaudeixen la iniciativa de la XAL. “No teníem previst explorar canals com Telegram o WhatsApp, i gràcies a l’Infopòdcast ens hi hem llançat”. “Animo les emissores que no s’hi han sumat a fer-ho”, rebla Permanyer.

Un projecte pioner

El projecte Infopòdcast beu de l’èxit de l’experiència del Daily, un pòdcast ideat pel New York Times per captar públics joves. A primera hora publica cada dia un pòdcast amb les claus de l’actualitat del dia que comença. Diaris escrits de tot el món han adaptat la proposta a la recerca de nous seguidors. Algunes emissores de ràdio s’hi han afegit també. Ara la ràdio local, amb el suport de la XAL, el fa seu i s’aboca en aquest projecte pioner amb la voluntat de respondre als aires dels nous temps.

Edició diària i setmanal

Una cinquantena d’emissores s’han sumat a la iniciativa d’Infopòdcast, unes de caràcter diari i d’altres, setmanal. En l’emissió diària són Bellvei Ràdio, Canal 20 Olèrdola, Cugat Mèdia, Domenys Ràdio, El 9FM, Emun FM Ràdio, Girona FM, La Veu de Sant Joan (de les Abadesses), LaNova Ràdio (Reus), L’Espluga FM Ràdio, Mataró Ràdio, Ona La Torre (Torredembarra), Premià Mèdia, Ràdio Calella, Ràdio Cardedeu, Ràdio Ciutat de Badalona, Ràdio Ciutat de Tarragona, Ràdio Ciutat de Valls, Ràdio L’Escala, Ràdio Palamós, Ràdio Rosselló, Ràdio Sabadell, Ràdio Silenci (La Garriga), Ràdio Tordera, Ràdio Tremp, Tarragona Ràdio i UA1 Lleida Ràdio.

En l’emissió setmanal són Baix Camp Ràdio, Constantí Ràdio, El Prat Ràdio, La Plana Ràdio (Santa Bàrbara), Ona Codinenca, Ràdio 010 (Santa Maria d’Oló), Ràdio Canet, Ràdio Castellar, Ràdio Delta (Deltebre), Ràdio l’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Manlleu, Ràdio Montblanc, Ràdio Palafolls, Ràdio Sallent, Ràdio Sant Esteve Sesrovires, Ràdio Sant Fruitós, Ràdio Sant Sadurní d’Anoia, Ràdio Seu, Ràdio Tàrrega, Ràdio Tortosa i Solsona FM.

Article publicat al número d’hivern 2024 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram