La Fundació Maldita.es ha posat en marxa Factous, un projecte amb el qual busca que la informació verificada ocupi un espai cada cop més gran a les xarxes socials. Factous neix com una marca més dins de Maldita.es per oferir a la ciutadania continguts fiables basats en evidències, fets i dades que desmenteixin la desinformació amb formats variats i accessibles, creant un ecosistema informatiu “més resilient, accessible i confiable”, explica la Fundació.

El projecte es realitza en col·laboració amb el periodista Carles Tamayo. “L’objectiu és apropar l’actualitat a la gent més jove amb un llenguatge proper i informal, però sense prescindir de rigor”, assenyala Tamayo. Així doncs, Factous intenta connectar amb el jovent aportant dades i context a les notícies diàries, amb un format de 30 segons i un llenguatge directe i adaptat a les noves narratives.

Els usuaris poden trobar una bateria de vídeos de diferents temàtiques als perfils de Factous a Instagram, TikTok i YouTube Shorts. A més, tenen l’opció de consultar les fonts utilitzades per fer les peces, de manera que poden contrastar per si mateixos la informació i aprofundir més en el tema.

“Factous és un projecte necessari i que entronca amb allò que sempre hem volgut fer: parlar-li a la gent en el seu propi idioma i anar a buscar-los als llocs on ja els agrada passar temps. La desinformació està per tot arreu, la bona informació ho ha d’estar també”, indica Carlos Hernández-Echevarría, director adjunt de la Fundació Maldita.es.

La cara visible del projecte és la periodista i politòloga Alba Moreno. “A les xarxes socials hi ha mil espais que expliquen l’actualitat, però molt pocs estan verificats. Amb la quantitat de temps que passem els joves a les xarxes socials, ens empassem més desinformació del que pensem. I nosaltres, com a periodistes joves, tenim la responsabilitat d’omplir el buit amb informació verificada. Per això neix Factous”, apunta Moreno.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram