Aquest dimarts s’ha posat en marxa Crític, un nou projecte digital especialitzat en periodisme d’investigació que veurà la llum al setembre. El nou mitjà basarà els seus continguts en tres eixos: la investigació de silencis mediàtics; el periodisme reposat i en profunditat, i l’anàlisi i l’opinió amb “veus crítiques”.

El projecte cooperatiu està impulsat pels periodistes Roger Palà, Sergi Picazo i Joan Vila, i compta amb el suport econòmic d’una cinquantena de socis d’àmbits diversos, que han aportat entre 1.000 i 5.000 euros per finançar-lo.

Periodisme “incòmode”

Crític aposta per pocs continguts però treballats en profunditat. Així, cada setmana publicarà un reportatge sobre un tema d’actualitat política, econòmica o social, de l’àmbit dels Països Catalans, que habitualment no aparegui als grans mitjans de comunicació.

A banda, també publicarà una entrevista setmanal a més de continguts diaris d’opinió i anàlisi, amb els quals es volen potenciar noves veus i “trencar amb l’univers autoreferencial dels ‘opinòlegs’ i tertulians” habituals dels grans mitjans.

“Creiem en el periodisme incòmode i crític, el que aborda els temes amb profunditat, context i dades, contrastant les fonts i sense caure en el pamflet. Un periodisme sense dependències dels poders financers ni amb les institucions”, expliquen els seus impulsors. El reportatge central estarà basat en periodisme de dades, el fact checking i l’anàlisi de l’activitat d’administracions i grans corporacions privades.

Així doncs, Crític no serà un mitjà pendent de l’actualitat i l’última hora: “Volem fugir de la dictadura del Twitter i de la infoxicació. Sobreinformació és igual a desinformació, ens cal menjar menys i pair millor”, explica Palà.

El projecte periodístic es completa amb una revista monogràfica en paper. El primer número estarà dedicat al procés sobiranista català i es publicarà a l’octubre.

L’experiència de l’Anuari Mèdia.cat

Crític té com a punt de partida l’experiència dels tres impulsors (tots ells pertanyents al Grup de Periodistes Ramon Barnils) en l’Anuari Mèdia.cat dels silencis mediàtics, que Palà i Picazo van coordinar els darrers anys, i on van constatar que hi ha un gruix de ciutadants interessats en el periodisme d’investigació. “Amb Crític volem dedicar-nos a aquest periodisme 365 dies a l’any de forma professional”, explica Palà. Això, però, no afecta l’Anuari, que el Grup Barnils continuarà impulsant.

Per dedicar-se al projecte, Sergi Picazo ha deixat El Punt Avui, on era redactor de la secció de política, i Roger Palà plegarà properament com a cap de redacció d’Enderrock, tot i que hi continuarà col·laborant. Els dos es dedicaran a temps complet a coordinar el nou projecte, mentre que Joan Vila ho farà a mitja jornada en funcions d’administració i gerència, tasca que combinarà amb el càrrec de director continguts de l’empresa de projectes culturals Reunió de Papaia, entre altres col·laboracions.

Xarxa de col·laboradors

Crític tindrà un equip de col·laboradors regulars que elaboraran gran part dels reportatges d’investigació format pels periodistes Xavier Alegret, Laia Altarriba, Marc Andreu, Marc Font i Núria Vilà, i el reporter gràfic i il·lustrador Jordi Borràs.

A banda, el mitjà comptarà amb una trentena de col·laboradors d’opinió i anàlisi, entre els quals Jordi Armadans, Antonio Baños, Josep Manel Busqueta, Albano Dante, Manuel Delgado, David Espinós, Oriol Fuster, Gemma Galdón, Marina Llansana, Fabián Mohedano, Merche Negro, Ismael Peña, Martí Sales, Montse Santolino, Antoni Soy, Joan Subirats, Joan Manuel Tresserras i Gemma Ubasart.

Finançament a través del micromecenatge i la subscripció

El pressupost del projecte per a l’arrencada i el primer exercici és de 80.000 euros, dels quals els socis de la cooperativa n’aporten més de 50.000. Per completar el finançament, s’ha endegat una campanya de micromecenatge amb l’objectiu d’aconseguir 25.000 euros en 40 dies.

Després, per garantir la viabilitat del mitjà i la seva independència, el projecte necessitarà un mínim de 1.000 subscriptors: els micromecenes en seran els primers, ja que les seves aportacions a la campanya van a compte de les primeres quotes de subscripció. Entre altres recompenses, el reportatge principal setmanal serà exclusiu per ells, i posteriorment s’obrirà a tota la comunitat. A banda, Crític també recorrerà al finançament mitjançant la publicitat “amb criteris ètics”.