El digital Público ha posat en marxa l’eina Transparent Journalisme Tool, la qual genera un Mapa de transparència de les informacions publicades.

La TJ Took consisteix en un esquema visual que permet seguir el procés de creació dels articles, des de que el mitjà comença a prestar atenció a un tema específic fins al moment en què es publica o s’actualitza.

El mapa ofereix una valoració del grau de transparència de cada informació segons la quantitat de detalls que els periodistes hagin aportat dels vuit indicadors de transparència editorial establerts: fonts (fins al 20% de la valoració total), autoria (15%), per què (15%), mitjà (15%), documents de suport (10%), context (10%), data (10%) i lloc (5%).

Així doncs, els articles de Público ara incorporen la icona de la TJ Tool (situada al costat dels símbols de les xarxes socials), la qual dona accés a una finestra que ofereix el grau de transparència i la traçabilitat de la informació.

Público remarca que la valoració final no és en cap cas un indicador de la qualitat de la informació, sinó només de la transparència a l’hora de comunicar el procés d’elaboració. És a dir: una investigació exclusiva en què no s’esmenten les fonts per seguretat pot rebre una puntuació més baixa que una notícia elaborada a partir d’una nota d’agència.

Eina compartida

La TJ Tool s’ha desenvolupat com una eina de codi obert (incorpora un plugin per a WordPress de moment en proves) i ha estat parcialment finançada pel programa Digital News Innovation Fund de la Google News Initiative.

L’objectiu de Público és que la TJ Tool que pugui ser utilitzada per altres mitjans per generar un moviment de transparència en la recerca per restaurar la confiança de la ciutadania en el periodisme, en la credibilitat dels professionals i en la capacitat dels mitjans per exercir la seva funció de vigilància, i a més proporcionar als anunciants una eina per identificar, recompensar i vincular-se al periodisme de qualitat.