Finalment, Mediapubli no ha aconseguit els diners que necessitava per mantenir l’edició impresa de Público. Des de que va presentar un concurs de creditors voluntari a principis de gener, l’editora havia estat buscant inversors que aportessin una quantitat suficient per garantir-ne la viabilitat. No ho ha aconseguit i Mediapubli ha decidit tancar el diari.

La mesura no afecta l’edició digital, que continuarà amb la seva activitat, tot i que els seus continguts previsiblement es veuran afectats pel tancament del paper i la disminució de plantilla. Actualment, al web hi treballen una desena de persones, totes a Madrid, i es preveu ampliar els efectius amb periodistes del paper.

Público.es, amb 5,5 milions d’usuaris únic al gener, és el quart diari digital d’informació general de l’Estat, només per darrera d’El Mundo, 20 Minutos i ABC.

El tancament de Público tampoc afecta de moment l’empresa editora de La Voz de Asturias, la qual es publicava conjuntament, que ha ampliat el termini per seguir buscant inversors per a la capçalera.

La plantilla demana bones condicions d’acomiadament

Tot i que hi havia la possibilitat de publicar el diari fins diumenge, els treballadors van decidir que en aquesta situació seria una “presa de pèl” tant per a ells com per als lectors, i han decidit que el d’aquest divendres hagi estat l’últim número publicat. “Ho considerem un últim gest de dignitat professional davant la mala gestió de l’empresa”, han assenyalat.

En un comunicat, la plantilla ha lamentat el tancament de l’edició en paper, que qualifiquen de “pèrdua d’una veu crítica indispensable per a la pluralitat informativa i de pensament”. Respecte al manteniment de l’edició digital, aclareixen que l’empresa no ha concretat en quines condicions, ni durant quant temps, ni amb quina intenció.

La plantilla (actualment formada per 160 persones) també explica que ara espera que Mediapubli sigui “fidel” als seus “pretesos principis progressistes” i ofereixi als treballadors afectats les millors condicions possibles per a la seva sortida.

De l’ERO al tancament

A principis de setembre, a causa de la crisi econòmica i del sector, Público va presentar un ERO que havia d’afectar 39 treballadors, un 20% de la plantilla, i que també incloïa reduccions salarials per a la resta. Finalment, la proposta es va diluir a canvi d’un procés de baixes incentivades (s’hi van acollir 32 persones) i reduccions salarials per als treballadors amb salaris superiors als 40.000 euros anuals.

Tot i així, no n’hi ha hagut prou per mantenir l’edició impresa, davant la constant caiguda dels ingressos publicitaris. A més, segons va explicar el director de Público, Jesús Maraña, quan es va presentar el concurs de creditors, el diari no va poder accedir a cap tipus de finançament per part dels bancs per afrontar la situació.

Público es va presentar en societat al setembre del 2007 com un diari “progressista, popular, d’esquerres, demòcrata radical, pluralista, crític, però respectuós”. L’edició impresa tenia una difusió de gairebé 90.000 exemplars.