Renfe ha denegat a Crític l’accés a les dades sobre els retards i els canvis d’horari a Rodalies de Catalunya. El mitjà explica que, mesos després de presentar la sol·licitud d’informació, l’empresa s’ha negat a facilitar les dades amb l’argument que fer-les públiques podria “alterar les regles de la sana competència en el sector del transport” i perjudicar el tren davant dels “autobusos, taxis, vehicle VTC i cotxes particulars”.

Crític va demanar conèixer l’hora concreta de sortida i d’arribada del primer tren de cada dia laborable a partir de les 7 h, al llarg dels primers sis mesos de 2022, a les línies R1, R2, R3 i R4. A més, sol·licitava la informació sobre quants cops s’havia canviat l’horari programat  i amb quina antelació, per tal de comprovar en quins casos el canvi es comptabilitza com a retard o no.

“La protecció dels interessos econòmics i comercials de Renfe” preval davant de la sol·licitud d’informació, afirma en la resolució el president de Renfe Operadora, Isaías Táboas Suárez. L’escrit conclou que les dades no s’han de fer públiques i apunta que amb la informació genèrica sobre incidències i horaris publicada als webs de Renfe i Rodalies de Catalunya n’hi ha prou per “garantir plenament la satisfacció de l’interès públic” de la sol·licitud de Crític.

Resolució recorreguda

L’inici del procediment es remunta al passat juliol, quan Crític va fer una petició d’informació al Departament de Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, ja que la Generalitat fixa els horaris dels trens. La demanda va ser acceptada i la Conselleria va sol·licitar a l’empresa operadora, Renfe, la informació concreta sobre els retards de cada tren i els canvis d’horari, però no les va lliurar.

Al cap de 72 dies de la petició inicial, el president de Renfe Operadora va fer arribar a Crític la resolució on justifica que les dades sol·licitades no s’han de fer públiques.

El mitjà recorda que la Llei estatal de transparència estableix que qualsevol ciutadà pot accedir a qualsevol “contingut o document, en qualsevol format o suport” que estigui en mans del sector públic. Una excepció en l’aplicació d’aquest dret és si l’accés a la informació demanada suposa un perjudici per als “interessos econòmics i comercials” d’una empresa pública o institució. I és a això al que s’acull Renfe.

Crític remarca que el Consell de Transparència i Bon Govern assenyala que aquesta limitació s’ha d’interpretar de manera restrictiva, ja que el perjudici hauria de ser  “substancial, real, manifest i directament relacionat amb la divulgació de la informació”. Així doncs, ha decidit recórrer la resolució de Renfe davant del Consell de Transparència.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram