Un estudi elaborat per Teleespectadors Associats de Catalunya (TAC) conclou que el 85% dels espais emesos en la franja de protecció reforçada entre les 17 i les 20 h són programes amb contingut “inadequat” per als menors de 13 anys, i que el 86% no informen correctament sobre els seus continguts mitjançant la senyalització.

Segons TAC, la Llei General de Comunicació Audiovisual no posa fre a la “baixa qualitat” dels espais que s’ofereixen en horari de protecció reforçada i, malgrat alguna excepció, les cadenes segueixen emetent “el que volen sense cap tipus de limitació”.

L’estudi analitza durant tres dies la programació entre les 17 i les 20 h de les cadenes generalistes amb més audiència a Catalunya (TV3, La 1, Telecinco, Antena 3, La Sexta i Cuatro) i els canals “juvenils” estatals Neox, FDF i MTV.

L’associació de teleespectadors catalans destaca “la manca de preocupació” de les cadenes pels menors en emetre en la totalitat de l’horari analitzat espais per a adults que “poden perjudicar amb els seus continguts el desenvolupament normal del nen”. A més, els webs dels diferents canals, excepte el de TV3, no ofereixen informació “completa ni fiable” dels continguts que emeten en horari de protecció reforçada.

Top 10 dels pitjors programes

Els continguts menys apropiats més comuns en horari protegit són l’agressivitat verbal, la violència i les referències a temes sexuals. Segons l’anàlisi, els deu pitjors programes per als menors emesos en horari de protecció reforçada són, per aquest ordre, Sálvame (Telecinco), Fama ¡a bailar! (Cuatro), El clon (La ), Tonterías las justas (Cuatro), Soy tu dueña (La 1), El diario (Antena 3), Cazatesoros (FDF), Dos hombres y medio (Neox), El secreto de Puente Viejo (Antena 3), i Padres al control (MTV).

Pel que fa a la publicitat, aquesta ocupa el 16% de la programació. A més, tot i que la llei no permet emetre més de 12 minuts d’anuncis per hora, només TV3 i MTV compleixen amb el límit. Així, de 17 a 20 h, La Sexta i Cuatro emeten 19 minuts de publicitat més dels permesos; FDF, 11 minuts; Antena 3, 9; Neox, 7; i Telecinco, 6. Per la seva part, TV3 i MTV encara podrien emetre quatre minuts més de publicitat cadascuna.

Una altra de les conclusions a les que arriba l’estudi de TAC és que, en aquest horari, se segueixen emetent anuncis que fomenten el culte al cos o a l’extrema primesa.

Demana la intervenció del Ministeri d’Indústria

Per tot plegat, Teleespectadors Associats de Catalunya demana, entre d’altres, la creació “urgent” d’un Consell Estatal de Mitjans Audiovisuals independent; l’adequació dels continguts a l’horari d’emissió en la franja de protecció reforçada, i que el Ministeri d’Indústria “posi límits” a la programació que s’ofereix en horari de protecció reforçada.

A més, TAC reclama “l’eliminació, el canvi d’horari o l’adequació dels continguts” dels programes que més incompleixen la Llei, que al seu parer són Sálvame (T5), El clon (La 1), Soy tu dueña (La 1), El diario (A3), Fama ¡a bailar! (Cuatro) i Dos hombres y medio (Neox).