Quan les televisions connecten en directe amb els mítings electorals, els candidats veuen com els hi encenen un llum vermell i aprofiten per deixar anar el “missatge del dia”. Per evitar-ho, la direcció de TVE s’ha compromès amb el consell d’Informatius a què la declaració del candidat de torn que s’inclogui a les peces sobre els mítings no siguin en directe, sinó editades i seleccionades prèviament pels redactors.

“És una cosa que es va intentar en anteriors comicis, però ara la direcció d’Informatius s’ha compromès que això es faci sempre que es pugui”, explica Roberto Lakidain, portaveu del consell.

El director d’Informatius de TVE, Fran Llorente, es va reunir amb una delegació del Consell el passat divendres per analitzar la cobertura dels comicis catalans. El Consell va tornar a mostrar la seva oposició als “blocs taxats” de durada i ordre en l’elaboració de les notícies sobre la campanya.

A més, van recordar a Llorente que, tant la llei electoral com el nou Llibre d’estil de RTVE, aprovat pel consell d’administració abans de l’estiu però que encara no ha vist la llum, atorguen als responsables de la cadena i no als partits la potestat per elaborar en llibertat en aquests blocs.

Avisos als telespectadors

RTVE, que no vol conflictes amb la Junta Electoral, farà el mateix que en anteriors cites electorals: que els presentadors de les notícies avisin els telespectadors que el Consell d’Informatius de TVE no està d’acord amb els “blocs taxats”.

Pel que fa als senyals de mítings que rebi TVE dels partits, es tornaran a incloure rètols indicant que el senyal l’ofereix el partit quan així sigui. Al consell d’Informatius li hauria agradat anar més enllà a l’hora de deixar clara la procedència “aliena” de les imatges, però la direcció addueix dificultats tècniques per a la inserció d’aquests avisos.

En un escrit lliurat a Llorente, també es demana que sigui excepcional el recurs al senyal subministrat per les formacions polítiques, i que només es recorri a aquest en aquelles ocasions en les quals no hi hagi cap altra possibilitat d’accedir al material.

El que sí que s’ha aconseguit per a aquestes eleccions és que la proporcionalitat del temps que s’assigni a cada partit en les notícies electorals en funció de la seva presència parlamentària es reservi per al conjunt de la campanya, i no per a cada bloc electoral de noticiari, amb l’objectiu de donar prioritat així a l’actualitat de cada dia.

Font: Servimedia