El Col·legi de Periodistes de Catalunya i la Fundació FC Barcelona han presentat l’Estudi sobre la tipologia i tractament informatiu que rep la joventut migrada sense referents familiars en els mitjans de comunicació i les xarxes socials. Entre d’altres, el treball alerta sobre com es construeix el discurs d’odi i d’estigmatització d’aquest col·lectiu des dels mitjans i les xarxes per part d’alguns moviments d’extrema dreta.

L’estudi constata com pràcticament tots els mitjans utilitzen l’acrònim MENA (de menors estrangers no acompanyats), que és present en un 52% del cos dels articles analitzats i en un 25,9% dels titulars. Els autors del treball puntualitzen que la intencionalitat, el sentit i la connotació en l’ús de l’acrònim (mena, menas o menes) varien segons el biaix ideològic del mitjà.

Per fer l’estudi s’han analitzat 323 textos publicats entre 2017 i març de 2021 en mitjans generalistes (en català i castellà) i d’àmbit comarcal, així com una vuitantena de fotografies.

Entre les conclusions, el treball indica que la invisibilitat és una constant en la majoria dels articles estudiats, no s’escolta la veu dels menors i els joves, ni es recullen els seus interessos ni preocupacions.

Els autors també exposen que el tractament de la immigració infantil desproveït de context pot conduir a una “simplificació del fenomen” per part de l’opinió pública. A més, troben a faltar referències sobre els seus trets culturals, les regions de les quals provenen, els motius socioeconòmics, el pes de la tradició, els com, els perquès i les causes.

Així mateix, l’informe lamenta que, tot i els esforços d’alguns mitjans i periodistes sensibilitzats amb la qüestió, és “molt difícil” sortir del marc “immigrant = problema”. En aquest sentit, els autors apunten que, “malauradament, les condicions de les redaccions no hi ajuden”.

L’informe presenta un seguit de recomanacions per millorar la cobertura mediàtica en relació amb els menors estrangers no acompanyats.

La Fundació FC Barcelona ha promogut aquest estudi amb el Col·legi de Periodistes a causa de la “situació d’estigmatització” que viuen els joves migrants sense referents adults a Catalunya i a la resta de l’Estat.

Amb aquest treball, es vol donar a conèixer el tractament informatiu que rep el col·lectiu en els mitjans de comunicació i les xarxes socials, així com exposar la influència que els mitjans poden arribar a tenir com a creadors i propagadors de discursos narratius.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram