El Laboratori de Periodisme i Comunicació per la Ciutadania Plural de la Universitat Autònoma de Barcelona ha elaborat la recerca El finançament públic dels mitjans de comunicació a Catalunya, amb dades de 2016 i 2017. L’informe constata dos fets: la “mala salut financera” dels mitjans catalans, i “l’elevat” finançament públic que reben.

L’univers de l’estudi són els prop de 800 mitjans de comunicació de propietat privada que hi ha a Catalunya, dels quals s’ha seleccionat una mostra de 42 atenent a criteris de territorialitat i de característiques específiques (format, preu, periodicitat, temàtica). A més, també s’incorporen TV3 i Catalunya Ràdio per les importants aportacions públiques que reben.

Alt endeutament

El treball del LPCCP indica que la majoria dels mitjans analitzats presenta un percentatge de deute superior al 50%. El 2016, quatre mitjans superaven el 100% d’endeutament: 8tv (176%), Cadena Pirenaica (141%), Ara (138%) i La Mañana (130%).

A l’altre extrem, només dos mitjans dels que es tenen dades obtenien un percentatge inferior al 20% de deute: el Diari de Tarragona (11%) i Lleida Televisió (18%). La resta es trobaria en una forquilla que va entre el 30 i el 96%.

Elevat finançament públic

L’altra constatació de la recerca és l’elevat finançament públic que perceben mitjans, ja sigui en forma de publicitat institucional, subvencions, subscripcions i/o contractes per part de Generalitat, diputacions i ajuntaments.

Dos d’ells superen els cinc milions d’euros rebuts: La Vanguardia i El Periódico. Quatre més sobrepassen els dos milions: Ara, El Punt Avui, RAC1 i TV3. I un setè, 8tv, supera el milió d’euros. Dels mitjans analitzats, només El Mundo i La Directa no reben finançament públic.

Finançament en relació a ingressos

Pel que fa al percentatge de finançament públic en relació a la xifra de negoci (amb dades de 2016), el més alt el registren La República (65%), NacióDigital (60%), elMón (34%), e-notícies i Lleida TV (32%), i ElNacional.cat (30%).

Per la seva part, els que reben menys finançament públic en relació al seu volum de negoci són Mundo Deportivo (2%), 20 Minutos (4%), Diari de Tarragona (6%), El 9Nou (7%), La Vanguardia (6%), RAC1 i Regió 7 (9%).

Transparència de perfil baix

L’informe també destaca el “baix nivell” de transparència de les institucions. El LPCCP reconeix que després de cinc anys de Llei de Transparència “s’ha avançat”, ja que abans la publicació d’aquest tipus de dades era “nul·la o residual”, però assegura que “no s’ha superat la rutina i l’hàbit de dificultar l’accés a certes informacions” per part dels gestors públics.

“La tecnologia no s’ha utilitzat per posar les informacions a l’abast de manera fàcil sinó per complicar i dificultar-ne l’accés i la comprensió. El llenguatge continua essent excessivament administratiu”, afegeix al respecte.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram