Les diferències en la demanda de les audiències, en l’estructura dels mercats i en la legislació de cada país són determinants en l’estat de salut dels mitjans, i són factors més determinants fins i tot que la penetració d’internet. Aquesta és una de les conclusions del llibre The Changing Business of Journalism and its Implications for Democracy, editat per The Reuters Institute for the Study of Journalism de la Universitat d’Oxford, el qual assenyala que internet no és la principal causa de la davalla de vendes i difusió dels diaris de paper.

El document analitza els desenvolupaments recents en els mitjans informatius, inclòs l’impacte d’internet, així com la part econòmica, de set països (Estats Units, Regne Unit, França, Alemanya, Finlàndia, Brasil i India).

Segons el llibre, l’excessiva dependència dels ingressos per publicitat ha estat una de les principals causes de la davallada que ha sofert la premsa els darrers anys. A molts països on la penetració de la xarxa és alta, com Finlàndia i Alemanya, els diaris han resistit millor, ja que moltes capçaleres generen només un 50% dels ingressos per publicitat.

Al Regne Unit i els EUA, on la publicitat té un pes més important en la proporció dels ingressos, el panorama és molt més crític, segons l’estudi, però vinculada a la situació de recessió econòmica que es viu de manera global.

La investigació també conclou que els diaris dels territoris que tenen una tradició de periodisme patrocinat per l’Estat resisteixen millor a l’era d’internet. Amb tot, a països com el Regne Unit, als diaris els costa acceptar la idea de rebre ajuts del Govern per por de perdre la seva independència editorial.

Els autors de l’estudi, el director del Reuters Intitute, David Levy, i l’investigador Rasmus Kleis Nielsen, asseguren que internet ofereix “moltes oportunitats, però també reptes per al futur del periodisme”.

Font: The Reuters Institute / Escacc