L’informe Desinformación en la población sénior: el impacto de la verificación en la credibilidad informativa, elaborat per la Càtedra Ideograma-UPF de Comunicació Política i Democràcia en col·laboració amb el projecte d’investigació FACCTMedia, conclou que les persones majors de 60 anys són competents a l’hora d’identificar la desinformació.

El treball, presentat dijous a la seu de la consultora de comunicació Ideograma, desmenteix que la població sènior no tingui les habilitats suficients per identificar falsedats, tal com havien demostrat fins ara d’altres investigacions acadèmiques. Les dades també corroboren que les plataformes de verificació poden ser útils a l’hora de frenar la desinformació perquè, quan marquen una notícia com a falsa, la seva credibilitat disminueix notablement.

De l’estudi també es destaca que les dones sèniors mostren uns nivells de credibilitat molt més alts cap a tot tipus d’informacions en comparació amb els homes. El treball indica que la bretxa de gènere és àmplia en aquest aspecte, cosa que es podria explicar pels baixos nivells que mostren les dones d’aquesta franja d’edat en els hàbits de consum informatiu i pel que fa al seu nivell educatiu.

El nivell formatiu i la ideologia influeixen

D’altra banda, l’informe també conclou que el nivell d’estudis és rellevant a l’hora de donar credibilitat a la informació. En aquest sentit, apunta que les persones amb menys estudis són més crèdules davant de la desinformació, mentre que aquelles que tenen més formació donen menys credibilitat a tot tipus d’informació.

El document també indica que la ideologia política també condiciona la credibilitat de la informació de cada notícia segons la temàtica. Per exemple, els votants de Vox i el PP donen més credibilitat a una notícia relacionada amb la immigració (que era certa). En canvi, els votants de Podem, ERC i Vox donen una credibilitat baixa a una notícia sobre la guerra d’Ucraïna (que era falsa), si bé per motius diferents segons el perfil dels electors.

La investigació ha estat realitzada amb 1.203 persones majors de 60 anys de tot l’Estat espanyol i en col·laboració amb l’empresa demoscòpica YouGov Spain. El treball ha estat realitzat pels investigadors de la UPF Aleix Martí-Danés, Carles Pont-Sorribes, Reinald Besalú, Ruth Rodríguez-Martínez, Marcel Mauri-Rios, Xavier Ramon-Vegas i Roger Cuartielles.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram