Oxfam Intermón, en col·laboració amb La Marea, ha posat en marxa un taller virtual amb tècniques i recursos periodístics per comunicar amb perspectiva de gènere i informar de manera professional sobre les violències masclistes. La iniciativa sorgeix davant “la necessitat de generar un nou llenguatge i una nova narrativa incloent i rigorosa davant les diferents violències que pateixen les dones”.

El web Periodismo contra la violencia machista, que properament tindrà versió en català, ha estat desenvolupat per especialistes en gènere sota coordinació de Magda Bandera, directora de La Marea i periodista experta en la matèria. El taller digital ofereix diferents recursos: apunts teòrics, tests, exercicis pràctics, anàlisis de textos, audiovisuals, documentació de suport, etc.

Marcela Ospina, directora de Comunicació d’Oxfam Intermón, exposa els dos motius pels quals s’ha creat aquesta eina: “D’una banda, perquè considerem que perpetuar i caure en estereotips sexistes és una violència contra les dones. D’altra banda, perquè pensem que no comptar amb la mirada de les dones quan comuniquem no és professional, ja que exclou, ni més ni menys, que la meitat de la població. Per això, dins del nostre projecte de Periodisme compromès, vam veure la necessitat de crear un espai didàctic sobre com informar sobre les violències masclistes”.

Els continguts s’estructuren en cinc blocs:

  • Canviar la mirada. Introducció sobre com aplicar la perspectiva de gènere i la necessitat de visibilitzar la diversitat de les dones i les seves contribucions a la societat. En aquest apartat s’inclouen tests per a professionals de la informació (per avaluar fins a quin punt es fa servir un llenguatge masclista i excloent) i s’expliquen una sèrie de conceptes bàsics, com ara què és masclisme, sexisme, androcentrisme, gènere, violències masclistes o feminicidi.
  • Estereotips i llenguatge. En aquest bloc s’ofereixen alternatives a l’ús del masculí com a genèric i consells sobre quines imatges de dones utilitzar per no caure en estereotips.
  • Dones invisibles. En aquest capítol es demostra argumentalment i amb dades que la informació està esbiaixada si les dones no hi apareixen. El taller remarca que un periodisme compromès i professional ha de rebutjar com a normal que hi hagi dies en què ni una sola notícia tingui una protagonista femenina. També parla de la importància de consultar dones com a fonts expertes i incloure columnistes a les seccions d’opinió.
  • Violències masclistes. Què són, què diu la llei, com tractar-les, les causes del masclisme, l’absència d’un perfil de maltractador i quin llenguatge i imatges utilitzar són part del contingut d’aquest apartat. A més, s’inclouen dos vídeos on dones que han patit violència expliquen el mal que pot fer una informació mal elaborada.
  • Manual de redacció. Per tancar el taller, el web recull un seguit de recomanacions pràctiques i es convida a repetir els tests amb els quals s’obre el curs per realitzar una autoavaluació.

El consell assessor del taller estava integrat per Isabel Muntané, codirectora del Màster de Gènere i Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona; Pilar López Díez, doctora en Ciències de la Informació i experta en gènere i comunicació; Lucía Martínez Odriozola, professora de Periodisme a la Universitat del País Basc, especialitzada en gènere i cofundadora de la revista Pikara; i Catalina Ruiz Navarro, directora i fundadora d'(e)stereotipas: feminismo pop latinoamericano.

El projecte també ha comptat amb la participació d’especialistes en el tema com Joana Gallego, directora de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB, o Luciana Peker, autora de La revolución de las mujeres, a més de periodistes que s’enfronten dia a dia amb aquest tema a les redaccions, com César González, director d’informatius de laSexta; Ana Requena, redactora d’eldiario.es; Neus Tomàs, directora de Catalunya Plural, i Laura Otón, redactora en cap d’informatius de la Cope.

L’origen del projecte

Oxfam Intermón i La Marea van organitzar al març el taller Violència contra les dones: l’iceberg complet en el marc de la darrera edició del Congrés de Periodisme Digital d’Osca. La principal conclusió de les participants va ser la necessitat de prendre consciència de com els mitjans de comunicació i la publicitat transmeten discursos i estereotips que fomenten la desigualtat i la idea que les dones són ens passius i inferiors, segons explica La Marea.

El grup de professionals de la informació que va participar en la formació va demanar una continuïtat en la matèria, la qual s’ha consumat en aquest taller digital.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram