Els periodistes han integrat les xarxes socials en la seva feina i han fet que canviïn la seva manera de treballar. A l’Estat espanyol, un 31% dels professionals admet utilitzar Twitter i un 28% Facebook per buscar i contrastar notícies, tot i reconèixer que algunes no acabin de ser molt fiables. A més, el 31% consulta blogs d’autor que coneix, i un 15% recorre a blogs dels que no té clara l’autoria.

Així ho indica la quarta edició de l’Estudi sobre periodisme digital 2011 realitzat per Oriella PR Network, una investigació panaeuropea per al a qual s’han entrevistat 475 periodistes de 15 països.

Amb tot, segons l’estudi, les fonts tradicionals segueixen sent les preferides pels periodistes. Així, el 62% dels professionals de l’Estat enquestats utilitza habitualment el material que li faciliten les agències de comunicació; el 51% entrevista a experts del sector, i el 33% recull declaracions dels portaveus de les empreses.

Per primer cop des de que es fa l’estudi, els enquestats assenyalen que l’audiència de les edicions digitals dels mitjans ha superat el de les versions tradicionals (el 44% enfront el 38%). Això provoca més diferències entre ambdues edicions: si fa uns anys el contingut online i offline era pràcticament el mateix, ara més del 50% del contingut digital publicat és original i exclusiu. Segons el document, a aquest fet hi ha contribuït l’auge de nous dispositius com les tauletes i els smartphones, ja que permeten una nova manera d’accedir als mitjans.

Més feina

La transformació dels mitjans i les audiències ha obligat als periodistes a adaptar-se. Així, un 41% assegura que se li exigeix produir més continguts, sobre totblogs (49%), vídeos (44%) i missatges de Twitter (41%). A més, el 64% dels mitjans de l’Estat accepta contingut generat pels propis usuaris.

Amb tot, els enquestats creuen que aquests canvis han estat positius: el 62% considera que la qualitat del periodisme del seu mitjà ha millorat en els darrers dos anys, i el 64% es mostra més satisfet amb la seva feina actual.

La crisi

A banda, el 59% dels enquestats diu que l’audiència del seu mitjà ha augmentat, mentre que el 28% creu que es manté i només el 8% opina que ha caigut. Quant als ingressos publicitaris, per al 82% també han augmentat, mentre que només cauen per a un 18% de les capçaleres. Amb tot, aquest creixement en part es deu a la desaparició d’altres publicacions, segons l’estudi.

Finalment, un 49% dels enquestats pateix perquè el seu mitjà acabi tancant i un 28% tem que passi a ser online.