L’etiqueta #onsónlesdones, impulsada fa any i mig per denunciar la poca representació femenina en els espais d’opinió dels mitjans de comunicació, ha fet una passa endavant per donar més força a la protesta i visualitzar millor la descompensació. La setmana passada es va posar en marxa un blog amb el mateix nom del hashtag que repassa diàriament quina és la presència de les dones en les seccions d’opinió i tertúlies dels mèdia catalans. El corresponent perfil a Twitter s’encarrega de difondre-ho, censurant la infrarepresentació i celebrant la bona praxi.

La campanya ha estat impulsada per un nombrós grup de professionals de diversos àmbits (entre les quals periodistes, escriptores, dissenyadores i professores) per denunciar la marginació sistemàtica de l’opinió de les dones als mitjans, fartes que la presència masculina gairebé sempre sigui superior o directament l’única.

L’espurna que va esperonar la iniciativa va ser el programa .CAT del 2 de juny, dedicat al conflicte de Gràcia, on la taula de debat estava formada per set homes (comptant el presentador), provocant crítiques com les dels articles El ‘.Cat’ i la testosterona, de Berta Florés, publicat a Núvol, i Autocrítica en directe al ‘.Cat’, de Mònica Planas, a l’Ara. La indignació arran del nou episodi de menysteniment de l’opinió femenina va motivar que un grup de dones s’organitzés per iniciar aquesta campanya de denúncia.

“L’objectiu és visibilitzar la invisibilitació de les dones, que quedi palès que la nostra opinió se silencia automàticament”, explica una de les impulsores. Paral·lelament, també es volen facilitar recursos als mitjans perquè tinguin accés a possibles tertulianes o opinadores, afegeix.

El blog, que properament incorporarà un manifest, compta amb un apartat on es visualitza numèricament la descompensació amb les etiquetes No anem bé (per a seccions d’opinió o tertúlies amb majoria d’homes), Anem bé (presència masculina i femenina equilibrada) i Ja era hora (majoria de dones).