Albert Cuesta durant la seva intervenció en la primera taula rodona de la tarda.

A dos quarts de deu del matí d’aquest dijous, el president de l’AMIC, Alfons Udina, ha donat el tret de sortida a la Jornada Internacional de Mitjans de Proximitat, que s’ha celebrat al llarg de tot el dia a l’auditori del CosmoCaixa, i que ha estat organitzada per la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals (que aplega l’AMIC, Premsa Comarcal i l’APPEC). L’objectiu de l’esdeveniment ha estat debatre i reflexionar sobre la premsa de proximitat, la seva evolució durant els darrers anys i el seu futur a través de diverses ponències i taules rodones.

Al matí hi ha hagut tres ponències magistrals. Iain MacWhriter, comentarista polític per al Sunday Herald a Escòcia, ha presentat el seu llibre Democràcia en la foscor, que parla d’Escòcia i el paper que ha tingut la premsa escocesa en el referèndum per la independència del setembre de 2014. Després ha estat el torn de James Breiner, consultor en mitjans digitals amb especialitat en periodisme emprenedor, que ha parlat de com està canviant la premsa en paper, de la disminució de les vendes i de la importància del periodisme vinculat a les xarxes socials i als mòbils. El tercer ponent era Pablo Arciniegas, qui s’ha centrat en les marques i en la importància del branding, també en els mitjans de comunicació.

A continuació, Marta Corcoy, professora associada de Periodisme a la UAB, ha posat al dia als assistents del mapa de mitjans de comunicació en català. Segons ha explicat, a Catalunya hi ha 2.400 mitjans, el 43,4% dels quals són digitals i el 42,7% en paper. Del total de mitjans, el 62,5% són de caràcter públic i el 37,4% privats. Corcoy ha exposat també que des del 2009 al 2014 s’han creat 350 mitjans de comunicació a Catalunya i n’han desaparegut 430. “El mercat està molt viu i en contínua evolució”, ha dit.

OJD publicarà la llista de mitjans en paper catalans

Maribel Morales.Cap a dos quarts de tres de la tarda, Maribel Morales, manager d’OJDinteractiva, ha explicat l’evolució dels mitjans digitals auditats en català i ha anunciat una primícia: a partir del pròxim mes d’abril, OJD/PGD publicarà la llista de mitjans de comunicació catalans impresos auditats. “Amb això, la premsa en paper tindrà visualització pròpia”, ha destacat a Comunicació 21 Josep Ritort, secretari general de l’AMIC.

A la tarda, la jornada s’ha estructurat a partir de dues taules rodones, amb quatre ponents a cadascuna, sobre els mitjans de comunicació digitals i el futur de la premsa. La primera ha girat entorn de Periodisme 2.0 i mitjans. L’expert en internet i arqueòleg Genís Roca ha posat èmfasi a la idea que el periodisme “és una indústria centrada en el producte i hauria d’anar orientada en serveis”, i ha afegit que “gestionar continguts i gestionar audiències són dos negocis diferents. Tenir clar qui fa què”. Lorena Amarante, experta en e-business, ha parlat sobre la relació entre consumidor, producte i audiència. Amarante ha citat Jakob Nielsen, que diu que “internet és una economia basada en l’atenció on la moneda de canvi és el temps de l’usuari”.

Després ha estat el torn d’Albert Cuesta, periodista, analista i traductor, el qual ha recomanat als mitjans de proximitat oblidar-se de l’aplicació mòbil i fer un disseny web adaptatiu; és a dir, que “en lloc de tenir un disseny per a cada cosa, tenir un sol canal que s’adapti amb el millor aspecte possible al dispositiu que s’està fent servir”. Per acabar, Josep M. Ganyet, etnògraf digital i enginyer informàtic, ha parlat sobre com fem servir el nostre temps i quina quantitat d’aquest l’emprem per als mitjans. “Estem competint pel temps de l’usuari: si l’usuari està a Pinterest, no estarà llegint notícies”, ha explicat Ganyet.

Pablo Arciniegas.A continuació, s’ha celebrat la segona taula rodona, sota el títol d’Exemples de comunicació des de la proximitat: local, comarcal, empresarial, tecnologia digital i agències de publicitat. Durant la seva intervenció, Xavier Ginesta, periodista i professor a la UVic-UCC, ha parlat sobre la importància de crear una marca de territori i del paper dels mitjans de comunicació locals en aquest procés. Miguel Madrigal, de Zoomin.tv, ha reflexionat sobre continguts audiovisuals als mitjans locals, fent èmfasi en què “el contingut ha de ser únic, diferent: s’ha de pensar qui ho veurà”, ha dit.

Després ha estat el torn de Raúl Día, amb vint anys d’experiència en mitjans, el qual ha parlat sobre com apropar la premsa de proximitat a les marques i a les agències, i s’ha disculpat per “fer servir poc la premsa local des de les agències”. Finalment, Clara Antúnez, del projecte Ben fet!, ha emfatitzat que “el consumidor cada vegada és més exigent i vol més per menys, fet que s’ha de tenir en compte”. Ha explicat aquesta iniciativa que té l’objectiu que els productes, serveis i empreses catalanes –també mitjans– tinguin una molt bona reputació en l’àmbit nacional i internacional.

Més de 200 assistents

Josep Ritort ha explicat a aquest portal que la jornada “ha anat molt bé”, i ha afegit que entre el matí i la tarda “hi ha hagut més de 200 assistents, provinents de mitjans gratuïts, de pagament, en paper, digitals, de premsa, de publicitat…”. Segons ha assenyalat, “la tria de ponents s’ha fet tenint en compte els suggeriments dels associats a l’AMIC i del comitè. També s’ha realitzat amb la col·laboració del Col·legi de Periodistes i altres agents que col·laboren amb les jornades. Per a cada ponència teníem dos o tres candidats”, ha conclòs.