La direcció de l’editora d’El Mundo ha enviat un comunicat als seus treballadors on estableix un codi de conducta “d’utilització responsable” de les xarxes socials on el mitjà preval per sobre l’individu. A més, la nova política no només afecta a la difusió de continguts, sinó també a l’ús personal en hores de feina.

Així doncs, a partir d’ara, els periodistes hauran d’assegurar-se que les seves informacions i opinions “no representen un clar antagonisme o són perjudicials per als interessos” de la capçalera per a la qual treballen, apunta el comunicat. “És important que abans d’emetre qualsevol judici el posem en relació amb els principis fundacionals de les nostres publicacions, la seva línia editorial o plantejament informatiu que se segueixi en cada cas”, remarca el nou codi.

Prohibit avançar continguts

La direcció d’Unidad Editorial també remarca que a partir d’ara els professionals de la informació no poden  avançar continguts de les seves publicacions, i encara menys si aquests són propis o exclusius, a no ser que formi part d’una estratègia de comunicació prèviament pactada amb els caps. A més, prohibeix la participació a les xarxes socials en horaris de treball “si no és amb fins exclusivament professionals”.

Finalment, la direcció considera “inapropiat entrar en debats estèrils, respondre a provocacions o abundar en qüestions personals” a les xarxes socials.

En aquest punt, cal recordar que el director d’El Mundo, Pedro J. Ramírez, és força proactiu a Twitter, on acumula diverses polèmiques. La darrera, aquest mateix dijous, realitzant una salutació nazi en motiu del mosaic que prepara el FC Barcelona per al partit del proper diumenge amb el Reial Madrid.

Futur codi ètic

Unidad Editorial considera que la incorporació dels periodistes a Twitter i Facebook “és de capital importància per potenciar la projecció” de les seves capçaleres i la divulgació dels seus continguts, i avisa que les consideracions fetes al comunicat només són “el pas previ a una regulació adequada i a l’establiment d’un codi ètic” per al conjunt de treballadors.

I és que, segons la direcció, la manca d’una regulació interna ha propiciat que, fins ara, la participació dels professionals a les xarxes socials “no vagin sempre en sintonia amb els interessos” de l’empresa.

Font: Associació de la Premsa de Madrid