La plataforma de verificació italiana Facta i la catalana Verificat s’han associat per posar en marxa Mind the Challenge, un portal que informa i consciencia sobre el fenomen dels reptes en línia (els anomenats #challenge), que empenyen els usuaris de les xarxes socials a emular comportaments de vídeos virals.

Facta i Verificat entenen que els reptes virals enregistrats i compartits a les xarxes “poden tenir conseqüències negatives o positives i, sovint, són un vehicle per a la desinformació”. Així doncs, l’objectiu de Mind the Challenge és donar a joves, educadors i experts informació sobre els reptes en línia, la seva història, els riscos i els beneficis. El portal està disponible en castellà, anglès i italià.

Mind the Challenge consta de sis apartats que aprofundeixen en diversos aspectes dels reptes en línia. Els continguts s’han elaborat combinant l’opinió d’experts (psicòlegs, advocats, periodistes o educadors), literatura científica i tècniques periodístiques.

El projecte és una idea original de Facta, elaborat en col·laboració amb Verificat, i finançat per Stars4Media, un programa d’innovació mediàtica que compta amb el suport de la Unió Europea.

Mind the Challenge se suma a la llista d’iniciatives que Verificat duu a terme en la lluita contra la desinformació des del periodisme i l’educació en el consum crític de la informació. Alguns d’aquests projectes són: Les mentides alimenten l’odi, Les mentides amenacen la salut i Desfake: el fact-checking de la generació z.